انواع دستگاه لیزر موهای زائد در مراکز لیزر و کلینیک های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه رفع موهای زائد، دغدغه بسیاری از افراد می باشد. موهای زائد یا ناخواسته به موهایی می گویند که در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند. این موها غیرمعمول بوده و رنگ تیره ای دارند. رویش موهای زائد بیشتر در نواحی چانه، لب فوقانی، دو طرف صورت، ناف به پایین و فرورفتگی کمر مشاهده می شود. لیزر موهای زائد یکی از مهمترین روش های رفع موهای زائد است که روشی غیرتهاجمی می باشد. این روش مبتنی بر حمله به فولیکول ریشه مو است و صدمات پوستی مانند قرمزی، خارش و جوش به وجود نمی آورد. لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ملانین موجود در فولیکول مو باعث از بین رفتن آن می شود. به همین دلیل هر چه موها تیره تر و ضخیم تر باشند، نتیجه بهتری حاصل می گردد. در این مقاله به انواع دستگاه لیزر موهای زائد می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک روش درمانی – پزشکی می باشد که امروزه بسیار مورد استقبال خانم ها و آقایان قرار گرفته است. این سیستم با استفاده از یک پرتوی نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می ‌برد. دستگاه لیزر نوری منتشر می کند که توسط ملانین (رنگدانه) موجود در مو جذب شده و انرژی نور به گرما تبدیل می شود. گرما به کیسه های لوله ای شکل موجود در پوست یعنی ریشه مو آسیب می رساند. این روند، رشد موها را به تاخیر می اندازد.
لیزر موهای زائد در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و به دوره نقاهت خاصی احتیاج ندارد. اما رعایت کردن نکات ضروری بعد از لیزر موهای صورت و بدن مهم است تا پوست شما دچار آسیب نشود. بلافاصله بعد از لیزر دوش نگیرید و از آرایش کردن بپرهیزید. 6 هفته قبل از شروع لیزر برای شما بسیار مهم است. در این مدت به هیچ عنوان بدن خود را برنزه نکنید و از آفتاب گرفتن بپرهیزید. زیرا باعث ایجاد تاول و سوختگی می شود. قبل از لیزر کردن محل مورد نظر خود را شیو کنید و از بند انداختن، اپیلاسیون و … خودداری نمایید. قبل از انجام لیزر پوست خود را بشویید تا هیچ چیز بر روی لایه های پوستی شما نباشد.

لیزر موهای زائد

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

متخصصان پوست عقیده دارند، احتمال اثربخشی لیزر زمانی که پوست فرد روشن تر و موهای زائدش تیره تر باشند، بیشتر می شود. یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی که در کاربرد دستگاه های لیزر اثر می گذارد، میزان طول موجی است که دستگاه های لیزر تولید و تابش می کنند. برای لیزر درمانی، دستگاه های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

1- دستگاه لیزر الکساندرایت

سریع ترین، ساده ترین و محبوب ترین سیستمی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه طیف پوستی قابل قبولی دارد و برای پوست های سفید تا زیتونی مناسب است. زیرا طول موج بلندی به اندازه 755 نانومتر و پالس هایی سریع و پشت سرهم دارد که دارای قابلیت نفوذ عمیق به لایه میانی پوست (درم) می باشد. سرعت بالای پالس ها باعث می شود این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها درد بیشتری داشته باشد. طول موج دستگاه الکساندرایت به طور مستقیم در ریشه و فولیکول مو نفوذ می کند و آن را به طور کامل از بین می برد. با وجود طول موج بلندی که دارد، میزان جذب ملانین آن بالا است. بنابراین خطر تغییر رنگ و سوختگی در همه پوست ها به جز پوست های خیلی روشن وجود دارد. دستگاه لیزر الکساندرایت به دلیل ناحیه ی تابش بزرگی که دارد در زمان کمتر، سطح وسیع تری از پوست را درمان می کند. لیزر الکساندرایت با فرکانس های پایین و به صورت شاتی کار می کند. این دستگاه دارای انواع متفاوتی است که هر کدام ویژگی های خاص را دارند.

• دستگاه لیزر آریون (Aurion) یکی از آنها است که سریع ترین لیزر موجود در دنیا می باشد. این لیزر تمامی استانداردهای یک لیزر خوب را دارد. اسکنر بزرگ این دستگاه یک مزیت برای لیزر نواحی بزرگ مانند کمر و … است. فاصله زمانی پالس های تولیدی بسیار کم می باشد. در همین زمان کم، خنک کنندگی را برای فرد انجام می دهد. به این منظور که امکان سوختگی با این نوع لیزر به صفر رسیده است.

• یکی دیگر از انواع دستگاه لیزر الکساندرایت، لیزر آلما می باشد. این لیزر دارای قدرت و ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به یکی از دستگاه های محبوب لیزر تبدیل کرده است. این لیزر پالس های بسیار زیادی وارد فولیکول مو می کند و با گرم کردن آنها، ریشه مو را از بین می برد. این دستگاه راه ‌حلی مناسب برای لیزر موهای زائد انواع مختلف پوست با تناژ رنگ ‎های پوستی است. لیزر آلما موهای روشن و نازک را نیز به سرعت و بدون درد از بین می برد.

• از بهترین دستگاه های لیزر که برای تمامی رنگ پوست ها مناسب می باشد، دستگاه لیزر کوترا است که یکی از انواع الکساندرایت می باشد. این دستگاه، سیستم خنک کنندگی دارد. به همین دلیل امکان سوختگی را از بین برده است. از مزیت های دیگر آن می توان به از بین بردن و درمان طیف بسیار زیادی از سیاهرگ های عنکبوتی (واریس) اشاره نمود.

قابلیت ها و امکانات منحصر به فرد این دستگاه باعث شده است تا لیزر الکساندرایت در کرج طرفداران زیادی داشته باشد. کلینیک آویژه با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت خدمات با کیفیتی را به مراجعین عزیز ارائه می دهد.

دستگاه لیزر الکساندرایت

2- دستگاه لیزر دایود

بعد از الکسانداریت، دستگاه لیزر دایود یکی از جدیدترین لیزرها در بازار می باشد. نام این دستگاه از دیودهایی است که در کنارهم قرار گرفته اند تا انرژی مورد نیاز را برای تابش لیزری با طول موج 800 تا 810 نانومتر فراهم کنند. طول موج بلندتر دایود، خطر احتمال آسیب پوستی را کاهش می ‌دهد. همچنین طول درمان کوتاه ‌تر و ریکاوری سریع ‌تری دارد. لیزر دایود نسبت به الکساندرایت علاوه بر طول موج بیشتر، عمق نفوذ بالاتری در فولیکول مو دارد که باعث محافظت از پوست در برابر اشعه و در نتیجه درمانی کم خطر می شود. دایود موهای ضخیم را به خوبی از بین برده و در میان آقایان طرفداران بیشتری دارد. لیزرهای دایود معمولا برای انواع پوست‌ های تیره خطری ندارند و برای از بین بردن موهای ضخیم یا درشت ایده ‌آل هستند. لیزر دایود فرآیند حذف مو را به صورت تماسی انجام می دهد. یعنی هندپیس دستگاه نیاز به تماس با سطح پوست فرد دارد. این دستگاه با فرکانس های بالا و به صورت رولی کار می کند.

دستگاه لیزر دایود

3- دستگاه لیزر Nd- YAG

لیزر Nd- YAG یا پالس بلند، روشی بی خطر و موثر در از بین بردن طولانی مدت موهای زائد بدن برای افراد با پوست تیره می باشد. در این نوع دستگاه، طول موج نزدیک به مادون قرمز به طور عمیق به پوست نفوذ کرده و توسط رنگدانه ی مو جذب می شود. طبق مطالعات انجام شده، لیزر Nd- YAG بر بافت های تطراف تاثیری ندارد. این نوع لیزر تاثیری بر موهای سفید و روشن ندارد و تاثیر آن بر موهای نازک، کم می باشد. درد لیزر Nd- YAG از دستگاه های دیگر بیشتر است و خطر سوختگی، زخم، ورم، تغییر رنگ پوست و قرمزی وجود دارد. برای این دستگاه، طول موجی برابر با 1064 نانومتر لازم است تا از لوسیونی به نام کربن کروموفور عبور کند و بدون نیاز به اثر جذبی رنگدانه ها به فولیکول برسد. دستگاه لیزر موهای زائد مجهز به اندیاگ، این امکان را به اپراتورها می ‌دهد تا تتوهای ناخوشایند را حذف و صدمات پوستی ناشی از اشعه خورشید را اصلاح نماید.

دستگاه لیزر Nd- YAG

4- دستگاه IPL

دستگاه IPL از لیزر واقعی برای از بین بردن موهای زائد استفاده نمی کند اما کارایی و عملکرد مشابهی دارد. IPL ارزان تر است و سریع تر عمل می کند. این دستگاه از پالس شدید نور جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و … به صورت آرام و بی خطر استفاده می نماید. پالس ‌های نوری با تمرکز بر روی فولیکول موها باعث ایجاد گرما و تخریب آنها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می ‌شوند. مزیت استفاده از پالس شدید نور این است که طول موج، سطح انرژی و مدت زمان پالس قابل تنظیم می باشد. این دستگاه بر روی موهای تیره و پوست روشن بهتر عمل می کند و برای مناطق بزرگتر، ایده آل است. عوارض جانبی آن کم می باشد ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند. پیشنهاد می کنیم مقاله ” دستگاه IPL چیست و تفاوتش با لیزر موهای زائد از چه نظر است؟ ” را مطالعه نمایید.

دستگاه IPL

5- دستگاه لیزر روبی

لیزر روبی، اولین دستگاه لیزری است که برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه با طول موج کوتاه 694 نانومتر، ملانین را مورد هدف قرار می دهد. دستگاه روبی دارای بیشترین میزان جذب نور در ملانین می باشد. به همین دلیل خطر تغییرات رنگدانه ای در پوست های تیره وجود دارد. در نتیجه دستگاه لیزر روبی برای افراد با پوست تیره مناسب نمی باشد.
این دستگاه برای کاهش ناراحتی، بین پالس‌ های لیزر دارای یک مکث طولانی است. اگر چه درد کمتری دارد، اما همین ویژگی باعث می ‌شود که زمان درمان با این دستگاه بیشتر از سایر دستگاه‌ ها باشد. در نتیجه، لیزر روبی برای مناطق کوچکتر ایده ‌آل است.
مزایای استفاده از دستگاه روبی زیاد می باشد. این دستگاه برای کاهش و از بین بردن دائم موهای زائد موثر است. موهایی که مجدد رشد می کنند، خیلی نازک و کم پشت هستند. درد و ناراحتی هنگام استفاده از این لیزر نسبت به دیگر لیزرها کمتر است. همچنین سیستم خنک ‌کننده دارد که خطر سوختگی و عوارض جانبی را کاهش می ‌دهد. این روش با وجود مزایایی که دارد اما دیگر قدیمی شده و روش‌ های جدید و موثرتر جایگزین آن شده اند.

دستگاه لیزر روبی

6- دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس 2020 و تیتانیوم ۲۰۲۱

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و تیتانیوم ۲۰۲۱ دو نوع از جدیدترین و پیشرفته ‌ترین دستگاه‌ های لیزر موهای زائد هستند. این دستگاه ‌ها پرهزینه می باشند اما می ‌توانند همزمان سه نوع طول موج 755، 808 و 1064 نانومتر تولید کنند. این طول موج ها را می ‌توان در دستگاه‌ های لیزر دایود، الکساندرایت و اندیاگ نیز یافت.
به دلیل پرتاب تمامی طول موج‌ های مهم و پرکاربرد می ‌توان از این دستگاه ها برای انواع پوست و مو استفاده نمود. به طوری که می ‌توان به راحتی موهای روشن و تیره را اصلاح نمایند. دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و تیتانیوم 2021، توانایی از بین بردن تمامی انواع مو را دارند. همچنین سه طول موج را به طور همزمان پرتاب می کنند. درمان این دستگاه ها بدون درد بوده و ایمنی بالایی دارند. نسبت به دستگاه های دیگر در حین عملیات از سرعت بالایی برخوردار هستند. دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و تیتانیوم 2021 قابل استفاده برای نواحی حساس مانند سوراخ بینی و خط بیکینی نیز می باشند. این دستگاه ها از تکنولوژی به روز و پیشرفته برخوردار هستند.

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس 2020 و تیتانیوم ۲۰۲۱

سخن پایانی

انواع دستگاه لیزر موهای زائد، با توجه به تناژ پوستی و ویژگی‌ های مربوط به موها، برای داشتن بدنی فاقد مو زائد، بدون آسیب داخلی و خارجی به پوست به شرطی که توسط متخصص صورت گیرد، بهترین گزینه به‌ حساب می ‌آیند. پس بهتر است قبل از تصمیم ‌گیری با یک متخصص مشورت، سپس اقدام نمایید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انتظارات از رفع موهای زائد بدن بسیار بیشتر می باشد. پس بهتر است در مورد انواع دستگاه لیزر موهای زائد شناخت لازم را داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در این مقاله با انواع دستگاه لیزر موهای زائد آشنا شدید. با توجه به نوع پوست خود می توانید با استفاده از آنها از شر موهای زائد خود برای همیشه خلاص شوید. برای این منظور می توانید به بهترین مرکز لیزر در کرج مراجعه نمایید. پزشکان این مرکز با توجه به حجم و ضخامت موها، نوع و رنگ پوست و مو، بهترین دستگاه را برای لیزر موهای زائد شما پیشنهاد می دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *