ماندگاری ژل و بوتاکس برای افرادی که این نوع تزریق را انجام می دهند، بسیار حائز اهمیت می باشد. بسیاری از زنان و مردان به خصوص جوانان به دنبال روش هایی هستند تا در نظر دیگران زیباتر جلوه کنند. عوامل مختلفی مانند افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کار زیاد، استرس و … باعث ایجاد چین و چروک در روی پوست می شوند. امروزه روش های زیادی برای از بین بردن چین و چروک پوست وجود دارند. از جمله این روش ها می توان به لیفت، تزریق چربی، بوتاکس و… اشاره کرد. تزریق ژل و بوتاکس یکی از این روش ها می باشد که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در این مقاله می خواهیم در مورد ماندگاری ژل و بوتاکس صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ژل یا فیلر چیست؟

یک ماده جامد ژلاتین مانند است که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. ژل ها شامل دو نوع دائمی و موقت می شوند. انواع موقت آن را از موادی می سازند که با بدن انسان سازگار هستند و بعد از گذشت مدتی جذب می شوند. ساختار ژل های موقتی مشابه مولکول های طبیعی بدن انسان است. از جمله ژل های موقت می توان کلاژن، هیالورونیک اسید و هیدروکسی آپاتیت اسید را نام برد. اما ژل های دائمی از موادی ساخته می شوند که به آسانی جذب بدن نمی شوند. این ژل ها به عنوان یک عامل بیگانه و خارجی برای بدن محسوب می شوند.
امروزه برای حجم دهی، از بین بردن چین و چروک، جوانسازی دست ها و زیبایی بینی از تزریق ژل استفاده می شود. تزریق ژل در برخی موارد توسط FDA تایید نشده است. برای مثال گاهی اوقات برای افزایش حجم باسن، سینه و پاها هم از این روش استفاده می کنند. در برخی موارد هم ژل را به درون استخوان، تاندون، رباط و عضله تزریق می نمایند. عدم تایید FDA نشانه نامناسب بودن این روش ها نیست. FDA برای تایید داروها و روش های درمانی، یکسری دستورالعمل های خاصی دارد که بر اساس آنها عمل می کند.

ژل یا فیلر چیست؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس، سم نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم است که برای جوانسازی و رفع چین و چروک پوست مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت که اگر بیش از اندازه مصرف شود، باعث فلج شدن عضلات و در نهایت مرگ می گردد. برای جوانسازی پوست، مقدار بسیار کمی از این سم مورد استفاده قرار می گیرد و خطری برای انسان ندارد. این مقدار ناچیز می تواند عضلات پوست را فلج کند تا دیگر حرکت نکنند. پزشک برای رفع چین و چروک پوست، مقدار مشخصی از این ماده را تزریق می کند.

بوتاکس چیست؟

ماندگاری ژل و بوتاکس

مدت ماندگاری ژل و بوتاکس به متابولیسم بدن، منطقه تحت درمان، نوع، برند و کیفیت مواد، روش مراقبت فرد، نوع پوست و نحوه تزریق بستگی دارد. معمولا ماندگاری ژل و بوتاکس 6-4 ماه است.

ماندگاری ژل و بوتاکس

عوامل موثر در افزایش ماندگاری ژل و بوتاکس

1- مراقبت از پوست :

افراد باید همواره از پوست خود مراقبت کنند. این کار بعد از تزریق ژل و بوتاکس با دقت بیشتری باید انجام شود. پزشکان از افراد می خواهند تا بعد از تزریق، محل موردنظر را دستکاری نکنند تا مواد به خوبی در محل خود قرار بگیرند. ضمن اینکه با استفاده از کرم های مرطوب کننده می توان سلامت پوست را تامین و به آبرسانی آن کمک کرد.

2- پرهیز از استرس و فشارهای عصبی :

در زمانی که افراد دچار استرس و تنش های عصبی می شوند، در بدن آنها هورمونی به نام کریستول ترشح می شود. این هورمون نقش مهمی در پیری و افزایش چین و چروک ایفا می کند. اگر بعد از تزریق، فرد در معرض استرس و فشارهای عصبی قرار بگیرد، تلاش می کند تا با منقبض کردن عضلات صورت خود، تنش عصبی را تخلیه نماید. در این حالت، نمی تواند عضلات خود را منقبض کند. اما ماندگاری ژل و بوتاکس کاهش پیدا می کند.

پرهیز از استرس و فشارهای عصبی

3- نوشیدن آب به اندازه ی کافی :

در ترکیب ژل و فیلر، هیالورونیک اسید وجود دارد. این ماده آب را به خود جذب می کند. کسانی که آب کافی می نوشند، میزان ماندگاری این ماده را افزایش می دهند.

4- استفاده از کرم ضد آفتاب :

نور خورشید حاوی اشعه هایی است که برای پوست ضرر دارند. اشعه هایی مانند ماوراء بنفش با تاثیر بر روی پوست موجب کاهش ماندگاری ژل و بوتاکس می شوند. به افراد توصیه می شود تا چند روز بعد از تزریق در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند و از کرم ضد آفتاب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده نمایند. کرم های ضد آفتاب با SPF بالای 30 باعث مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید می شوند.

5- انجام تزریق توسط پزشک با تجربه :

افرادی که می خواهند تزریق ژل و بوتاکس انجام دهند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند. یک پزشک ماهر با استفاده از مواد با کیفیت و تکنیک های درست اقدام به تزریق می کند. برخی از افراد برای انجام تزریق به آرایشگاه ها و مراکز غیر پزشکی مراجعه می کنند. در این حالت ممکن است دچار عوارض غیر متداول شوند.

6- تغذیه مناسب و مصرف روی (زینک) :

مواد غذایی زیادی وجود دارند که باعث افزایش کلاژن سازی می شوند. پس از انجام تزریق، بهتر است با یک تغذیه مناسب و استفاده از میوه ها، سبزیجات و کاهش مصرف قند و چربی های مضر به ماندگاری مواد تزریقی کمک کنید. مصرف مکمل های روی موجب افزایش ماندگاری ژل و بوتاکس در پوست می گردد. بهتر است در مورد میزان و نحوه مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت نمایید.

تغذیه مناسب و مصرف روی (زینک)

7- مقدار چین و چروک پوست :

نقش مهمی در ماندگاری مواد تزریقی دارد. تزریق ژل و بوتاکس در پیشانی نیازمند تخصص و تجربه زیادی است. فرد تزریق کننده باید بتواند محل دقیق تزریق را تشخیص و این کار را با دقت زیادی انجام دهد.

8- پرهیز از انجام ورزش های سنگین :

به افرادی که ژل و بوتاکس تزریق می کنند، توصیه می شود تا در روزهای ابتدایی بعد از تزریق، ورزش های سنگین انجام ندهند. این ورزش ها موجب دفع مواد سمی از پوست می شود و پیری پوست را به دنبال دارد. ضمن اینکه، افزایش تعریق موجب جذب سریع تر مواد تزریقی شده و مدت ماندگاری آنها را کاهش می دهد.

9- اجتناب از مصرف دخانیات :

استعمال دخانیات تاثیر بدی بر روی پوست می گذارد. این امر موجب کاهش ماندگاری ژل و بوتاکس می شود.

اجتناب از مصرف دخانیات

10- جنس پوست :

از عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری تزریق ژل و بوتاکس، می توان جنس پوست و ماهیچه های صورت را نام برد. پوست برخی از افراد بسیار ضخیم است و باعث کاهش ماندگاری مواد تزریقی می شود. در این حالت، باید مواد بیشتری برای فلج شدن عضلات تزریق شوند که این امر توصیه نمی شود. برای رفع چین و چروک پوست های ضخیم از روش های دیگری استفاده می کنند.

11- ترمیم به موقع تزریق بوتاکس :

همان طور که می دانید، تاثیر بوتاکس دائمی نیست و نیاز به تمدید دارد. بنابراین با ترمیم به موقع تزریق بوتاکس، مدت ماندگاری آن را افزایش دهید و مانع از ایجاد چین و چروک های جدید شوید.

هزینه تزریق ژل و بوتاکس

هزینه تزریق ژل و بوتاکس به عوامل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز، قیمت تجهیزات پزشکی، مقدار تزریق، میزان چین و چروک، دستمزد پزشک و … بستگی دارد.

هزینه تزریق ژل و بوتاکس

سخن پایانی

بسیاری از افراد برای از بین بردن چین و چروک پوست خود از  تزریق ژل و بوتاکس در کرج استفاده می کنند. اگر شما هم علاقمند هستید تا از این روش استفاده کنید، بهتر است به یک پزشک مجرب مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *