مراقبت های بعد از تزریق ژل لب بسیار حائز اهمیت می باشند. تزریق ژل به عنوان یک روش کاملا موثر و ایمن در زمینه زیبایی و ختی درمانی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. تزریق ژل به لب ها باعث ایجاد ظاهری حجیم تر و جذاب تر در آنها می شود. ژل یا فیلرهای پوستی موادی هستند که در داخل پوست تزریق می شوند. نکته مهمی که در خصوص تزریق ژل به لب وجود دارد، مراقبت های بعد از آن می باشد. زیرا از عوارض جانبی جلوگیری می کند و نتیجه مطلوب و ایده آلی در بر خواهد داشت. در این مقاله ما به نحوه مراقبت بعد از تزریق ژل لب و بایدها و نبایدهای آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب

بعد از تزریق ژل لب به سرعت شکل نهایی دلخواه فرد ایجاد می شود. پس از تزریق پر کننده یا ژل، فرد به استراحت کردن نیازی ندارد و بلافاصله بعد از تزریق می تواند به خانه برود و فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. توجه کنید که بدن به ویژه لب ها برای بهبودی کامل به زمان نیاز دارند. بنابراین مواردی برای مراقبت بعد از تزریق ژل لب وجود دارد که باید از انجام آنها خودداری نمایید تا احتمال کبودی، تورم و التهاب را به حداقل برسانید. همچنین چند کار ساده وجود دارد که شما با انجام آنها می توانید بهبودی سریع تری را تجربه کنید. در ادامه با این موارد آشنا می شوید.

تزریق ژل لب

مواردی که باید از انجام آنها خودداری کنید عبارتند از:

1- خودداری از ورزش های سنگین به مدت 48 ساعت
فعالیت بدنی شدید، ضربان قلب و جریان خون را افزایش می دهد و باعث تورم و کبودی در لب ها می شود. بنابراین بهتر است تا 48 ساعت بعد از تزریق فیلر یا ژل لب از دویدن، شنا و هر گونه کار و تمرین شدید و سنگین خودداری نمایید. علاوه بر موارد گفته شده، در صورتی که محل تزریق و فرو رفتن سوزن در اطراف لب ها در معرض تعریق قرار گیرند باعث تجمع باکتری می شوند. در نتیجه احتمال عفونت افزایش می یابد. همچنین ورزش سنگین بر سطح هیدراتاسیون بدن تاثیر می گذارد. در حالیکه بعد از تزریق ژل لب، بدن نباید دچار کم آبی شود.

2- مصرف داروها
قبل از تزریق ژل یا فیلر لب به مدت 24 تا 48 ساعت از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن، مکمل های حاوی روغن ماهی پرهیز کنید. زیرا این داروها و مکمل ها احتمال خونریزی و کبودی را در لب ها و طراف آن افزایش می دهند.

3- خودداری از لیزر درمانی
یکی از نکات مهم در مراقبت بعد از تزريق ژل لب مربوط به استفاده از لیزر یا لیزر درمانی در محدوده ‌ی صورت است. اشعه های لیزر گرمای زیادی تولید می کنند و باعث می شوند مواد پرکننده یا ژل لب سریع تر از حالت معمول تجزیه شده و جذب بدن شوند. علاوه بر این گرمای ایجاد شده التهاب را نیز در محل تزریق افزایش می ‌دهد. بنابراین بلافاصله پس از تزریق فیلر یا ژل لب از لیزر درمانی اجتناب کنید و حداقل دو هفته پس از تزریق آن را به تاخیر بیاندازید.

4- عدم مصرف الکل
رعایت این نکته یکی از مهم ترین موارد در مراقبت بعد از تزریق ژل لب است. الکل رگ های خونی (عروق خونی) را منبسط کرده و احتمال کبودی و تورم بعد از تزریق را افزایش می دهد. برای به حداقل رساندن احتمال بروز این عوارض جانبی، حداقل 24 ساعت قبل و بعد از تزریق ژل یا فیلر از مصرف الکل خودداری نمایید.

5- نکشیدن سیگار
سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. بنابراین مهم است که بلافاصله پس از تزریق ژل لب سیگار نکشید. همچنین بهتر است از بودن در کنار افرادی که سیگار می کشند جلوگیری کنید.

6- اجتناب از گرمای زیاد
۴۸ ساعت پس از تزریق پرکننده لب، از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و دمای بالا اجتناب کنید. زیرا در این شرایط ممکن است تورم بیشتر شود. از سونا، اتاق بخار، یوگای داغ و حتی دوش آب گرم به مدت حداقل ۴۸ ساعت دوری نمایید. تا زمانی که متوجه شدید تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافته از آب ولرم برای شستشوی صورت خود استفاده کنید.

مراقبت بعد از تزریق ژل لب

7- استفاده نکردن از نی برای نوشیدن
استفاده از نی می ‌تواند به لب های شما فشار وارد کند. بنابراین در زمان های اولیه تزریق از نی برای نوشیدن استفاده نکنید تا تورم تشدید نشود. باید توجه نمود که نوشیدن آشامیدنی ‌های گرم نیز بر ژل تزریق شده تاثیر می گذارند. به همین دلیل لازم است از نوشیدن چای یا قهوه داغ بعد از تزریق ژل لب پرهیز نمود.

8- عدم استفاده از لوازم آرایشی
بهتر است حداقل ۲۴ ساعت بعد از تزریق ژل لب از لوازم آرایشی مربوط به لب استفاده نکنید. همچنین استفاده از رژ لب های مصرف شده یا باز شده روی لب هایی که به تازگی تزریق شده اند، ممنوع می باشد. بهتر است بعد از تزریق فیلر لب، از رژ لب های پلمپ استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از رژ لب، فشار زیادی به لب ها وارد نکنید.

9- ماساژ لب ها
بعد از تزریق ژل، لب های خود را ماساژ ندهید. اعمال هر گونه فشار به لب های تزریق شده ممکن است باعث تورم و کبودی شود. ماساژ دادن ناحیه مورد نظر می‌ تواند پرکننده تازه تزریق شده را پراکنده کرده و نتایج نامطلوبی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر چه، پزشک شما ممکن است ناحیه تحت درمان را به آرامی ماساژ دهد تا هر گونه برآمدگی به وجود آمده برطرف گردد.

10- سفر با هواپیما
بهتر است حداقل ۴۸ ساعت پس از تزریق از سوار شدن به هواپیما خودداری نمایید. فشارهای مختلف جوی، ممکن است باعث واکنش های متفاوت فیلر در برخی از بیماران شوند. فیلر به طور کلی با جذب آب در بدن عمل می ‌کند و فشار تغییر یافته بر پوست و سایر بافت های شما می ‌تواند نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، هوای هواپیما فوق العاده خشک می باشد و ممکن است شما را دچار کم آبی کند.

با کارهایی که می توان زمان بهبودی بعد از تزریق ژل یا پرکننده لب را افزایش داد، عبارتند از:

1- نوشیدن آب
یکی از ضروری ترین نکات ساده برای مراقبت بعد از تزریق ژل لب، نوشیدن آب کافی می باشد. مقدار زیادی مایعات ساده را به بدن خود برسانید. بهترین و کامل ترین مایع برای بدن، آب است. مصرف مایعات به ویژه آب به روند طبیعی بهبود بدن پس از تزریق کمک می کند. مصرف فراوان انواع میوه‌ ها و سبزیجات نیز به آبرسانی بدن شما کمک می کنند. هیدراته بودن بدن به مایعات تجمع یافته اجازه می دهد تا آزادانه حرکت کنند و جریان خود را حفظ نمایند.

2- استفاده از یخ
یکی از نکات ساده برای کاهش تورم و مراقبت بعد از تزريق ژل لب، استفاده از یخ است. بعد از تزریق فیلر روی پوست، آن ناحیه کمی ورم می کند. در این مواقع پرستار معمولا کمی یخ به شما می دهد تا میزان التهاب پوست کمتر شود. باید هر 5 تا 10 دقیقه و تا 6 ساعت بعد از تزریق به این کار ادامه دهید و روی ناحیه ورم کرده یخ بگذارید. شما می توانید از یخ یا حتی یک بسته سبزی یخ زده روی لب هایتان استفاده کنید. بهتر است یخ را در یک حوله یا پارچه ی کلفت بپیچید. سپس آن را روی لب های خود قرار دهید. زیرا تماس مستقیم یخ با لب های متورم و حساس ناشی از تزریق باعث یخ زدگی و آسیب بیشتر آنها می شود. یخ به کاهش تورم، کبودی و خارش کمک می ‌کند.

3- مصرف غدای مناسب
اگر هنگام تزریق پرکننده یا ژل، پزشک شما از بی حسی موضعی استفاده کرده باشد، ممکن است اثرات بی حسی تا چند ساعت روی لب های شما بماند. یعنی شما احساس چندانی در اطراف لب های خود نمی کنید که این امر بسیار خطرناک است. زیرا امکان دارد یک لقمه یا جرعه از چیزی داغ را بخورید و آن را احساس نکنید یا ممکن است به طور تصادفی لب خود را گاز بگیرید و باعث کبودی و تورم بیشتر لب‌ های خود شوید. بنابراین تا حد امکان از خوردن غذاهای داغ و تند پرهیز کنید و غذا را به آرامی و بدون فشار به لب ‌ها وارد دهان نمایید. پس از تزریق باید تغذیه مناسبی داشته باشید تا به روند بهبود کمک کند. از غذاهای حاوی سدیم بالا خودداری کنید. زیرا تورم را بدتر می کنند.

تزریق ژل لب

4- بالا نگه داشتن سر در زمان خواب
طرز خوابیدن بعد از تزریق ژل بسیار مهم است. برای جلوگیری از جمع شدن خون در اطراف لب‌ ها، هنگام خواب از بالش اضافی استفاده کنید تا سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید. در صورتی که در ساعت های اولیه تزریق تمایل به خوابیدن دارید، بهتر است حتی الامکان به پشت و رو به بالا بخوابید و از چرخیدن به پهلوها اجتناب کنید تا فرم لب ‌ها تثبیت شده و تغییر شکل ندهد. خوابیدن به پهلوها به ویژه ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه تزریق ممکن است باعث تغییر محل پرکننده شده و در نتیجه لب های نامتقارنی ایجاد کند.

5- تمیز نگه داشتن محل تزریق
تمیز نگه داشتن لب‌ ها در ۲۴ ساعت اول پس از تزریق بسیار مهم می باشد . همیشه دست های خود را قبل از لمس کردن لب ها بشویید. همچنین روبالشی را قبل از خواب عوض کنید و از رژ لب یا نرم کننده قدیمی استفاده نکنید. بهتر است تا دو هفته پس از تزریق ژل یا پرکننده لب از انجام کارهای معمول دندانپزشکی نیز خودداری نمایید. زیرا کار دندانپزشکی می ‌تواند باکتری ‌ها را به جریان خون وارد کرده و احتمال ایجاد عفونت را افزایش دهد.

مراقبت بعد از تزریق ژل لب

در پایان

نتایج فوری را با پرکننده های لب مشاهده خواهید کرد، اما با کاهش تورم، نتایج کاملاً مشخص به نظر نمی رسند. به طور معمول حدود ۴ هفته طول می کشد تا مواد پرکننده در آن مستقر شود و به ظاهر نهایی و دلخواه برسد. نتایج دلخواه به طور معمول حدود ۶ ماه طول خواهد کشید. در کلینیک زیبایی آویژه می توانید با تزریق ژل و بوتاکس به نتیجه دلخواه خود برسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *