لیزر صورت برای رفع جای جوش ، یکی از مشکلات پوستی، جوش می باشد که ممکن است همه ما در طول زندگی با آن مواجه شده باشیم. ولی در برخی مواقع اثر باقی مانده جوش، ممکن است باعث آسیب به پوست شده و اعتماد به نفس افراد را پایین بیاورد. در این صورت می توان برای از بین بردن جای جوش سراغ روش‌ های لیزر درمانی رفت. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با روش‌های درمانی لیزر جای جوش بیشتر آشنا کنیم.

جوش و علت شکل گیری آن

هنگامی که سلول های مرده پوست و چربی به همراه باکتری ها در منافذ پوست جمع می‌ شود، موجب بروز انواع جوش های صورت خواهد شد. این موضوع ممکن است با ایجاد زخم و تورم نشان داده شود. بدن افراد برای مواجهه با این آسیب دارای مکانیسم های خود است و از طریق کلاژن سازی این مشکل را برطرف می کند. همچنین این موضوع باعث به وجود آمدن برآمدگی هایی مثل گوشت اضافه یا اسکار هایپرتروفی و اسکار کلوئید بر روی پوست می شود که در نهایت اسکار را به وجود می آورد.

لیزر صورت برای رفع جای جوش

 

لیزر جای جوش چگونه عمل می کند؟

لیزرها نورهای تک رنگ قوی هستند که محدود به یک بازه باریک طول موج می شوند. هنگام تابیدن این نورها بر روی پوست می تواند باعث به وجود آمدن فیبروبلاست های پوست و سلول ها در پوست ‌شوند که می تواند بافت همبند را تشکیل دهد. در نتیجه باعث آسان کردن درمان زخم ها خواهد شد. این فیبروپلاست ها باعث بازسازی کلاژن ها و الاستین ها می‌ شوند که در اثر تشکیل اسکار از بین رفته اند.

لیزر صورت برای رفع جای جوش

لیزر جای جوش و روش های درمان آن

برای درمان جای جوش از لیزر تخریبی و غیر تخریبی استفاده می شود. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با این دو نوع لیزر بیشتر آشنا کنیم.

لیزر تخریبی

برای بهبود جای جوش لیزر تخریبی تاثیر زیادی دارد و موجب ذوب کردن بافت های آسیب دیده و یا بخار آن می شود. لیزر دی اکسید کربن و Erbium YAG از جمله معمولی‌ ترین لیزر های تخریبی به شمار می‌ آیند. این لیزرها موجب فرسایش سطح اسکار شده و بافت کلاژنی که در زیر پوست وجود دارد را سفت می کند. در مقایسه با لیزر غیر تخریبی نوع تخریبی دارای دوره نقاهت طولانی تری است.

لیزر غیر تخریبی

لیزر غیر تخریبی دارای دوره نقاهت کمتری بوده ولی در مقایسه با لیزر تخریبی بر روی پوست تاثیر کمتری بر جای خواهد گذاشت. لیزر غیر تخریبی هیچ بافتی از پوست را از بین نمی‌ برد، بلکه موجب افزایش تولید کلاژن در پوست می شود و از این طریق پوست را سفت تر خواهد کرد. برای درمان جای جوش لیزر دیود و لیزر NdYAG به عنوان متداول ترین نمونه های لیزر شناخته می شوند.

انواع لیزر برای درمان جای جوش

لیزر فرکشنال برای از بین بردن اسکار آکنه

در این لیزر میکرو پرتوهایی که دارای اندازه و تراکم های مختلف هستند متناسب با نوع نیاز بیماران به کار برده می شوند. این سیستم لیزر فرکشنال علاوه بر اینکه برای پوست صورت استفاده می شود، قابلیت استفاده برای قسمت های دیگر بدن را نیز دارد. برای از بین بردن اسکار و آکنه های موجود، این روش درمانی بسیار موثر است و جلوی تشکیل موارد جدید را خواهد گرفت.

لیزر فرکشنال برای از بین بردن اسکار آکنه

لیزر (PULSED DYE LASER) (PDL)

این لیزر جای جوش به منظور از بین بردن اسکارهایی که همراه با قرمزی و اریتما هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از آن برای درمان اسکار های آتروفیک، مربعی واگنی و نیز یخ شکن استفاده کرد.

جوان سازی پوست برای درمان جای جوش

این نوع لیزر جای جوش موجب جوانسازی پوست نیز می شود. از طریق این روش پوست احیا شده و بافت های آن به دلیل کاهش و رفع جای جوش و چین و چروک بهبود پیدا می کنند. فرکانس رادیویی و پالس های الکتریکی در این روش برای یکدست کردن پوست و صاف شدن آن به کار می روند. هر پالس که به پوست وارد می شود باعث فعال شدن فیبروپلاست ها و بازسازی کلاژن ها در منطقه مورد نظر خواهد شد. بافت های مجاور نیز ترمیم می شوند.

نور شدید پالسی (IPL)

این نوع لیزر از طریق آسیب وارد کردن به محل مورد نظر به وسیله گرما عمل می کند. این دستگاه می تواند نورهای پالسی پلی کروماتیک با تراکم بالا و ناپیوسته را در محوده طول موجی گسترده از خود ساطع کند. هنگامی که در طول موج ها تأخیر به وجود می‌ آید، زمان هر پالس و فاصله میان پالس ها به منظور درمان بیماری‌ های پوستی مختلف به کار می رود. این روش موجب رفع مشکلاتی مثل روزاسه، تلانژکتاسی می شود. همچنین خطوط قرمز ظریف که دارای ظاهر شبکه یا عنکبوتی هستند را مشخص می ‌کند و برای درمان لکه های قهوه ای و آسیب دیده در اثر سوختگی می توان از آن استفاده کرد. این روش درمانی تاثیر زیادی در از بین بردن اسکارهای کلوئید و هایپرتروفیک دارد. پیشنهاد می کنیم تا مقاله IPL چیست و تفاوتش با لیزر موهای زائد از چه نظر است؟ را نیز مطالعه فرمایید.

IPL

لیزر SMOOTH BEAM برای درمان اسکار آکنه

در این روش می‌ توان از لیزر کم توان دایود که به صورت غیر تخریبی عمل می کند، استفاده کرد. این دستگاه دارای بخش خنک کننده است که از طریق اسپری کردن مواد خنک کننده به ناحیه مربوطه باعث سرد شدن محل می شود. این فرآیند موجب محافظت کردن از خارجی ترین لایه پوست یعنی اپیدرم خواهد شد. پس از این مرحله اشعه لیزر به محل تابیده می شود. گرمایی که از مرحله دوم به دست آمده موجب بالا بردن تولید کلاژن عمیق می ‌شود و این موضوع تاثیر زیادی در بهبود ظاهر جای جوش دارد.

روش PRP و میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش

در این روش متخصص پوست از طریق دستگاه مخصوص در پوست سوراخ های ریز به وجود می‌ آورد تا تولید کلاژن افزایش پیدا کند. در نتیجه میکرونیدلینگ ها برای درمان انگل های کلاژن سازی نیز به کار برده می شوند. تاثیر مثبت این روش به عمق سوراخ های به وجود آمده بستگی دارد. معمولاً به وجود آمدن عمق حداقل ۲ میلی متری در پوست برای مشاهده آن لازم است، ولی ممکن است این روش درد زیادی داشته باشد.

PRP

سخن پایانی

برای بهره مندی از انواع خدمات لیزر می توانید به بهترین مرکز لیزر در کرج مراجعه نمایید. در این مرکز از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته برای خدمت رسانی به مشتریان عزیز استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *