تفاوت بین تزریق ژل و بوتاکس در چیست؟ راه های زیادی برای رفع چین و چروک صورت وجود دارد. مارک های متفاوتی از فیلرها در بازار به فروش می رسند. اکثر افراد به دنبال فیلرهایی با اثرات ماندگارتر هستند. بوتاکس و ژل، درمان های زیبایی هستند که به صورت تزریق و در مطب پزشک انجام می شوند. این روش ها تهاجمی نیستند و نیاز به هیچگونه عمل جراحی ندارند. با این وجود این دو روش بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.
بوتاکس از انقباض ماهیچه‌ ها جلوگیری می ‌کند. به این ترتیب با تحرک ماهیچه‌ های صورت، چروک‌ ها نمی ‌توانند به آسانی ظاهر شوند. دسته ‌ای از چروک‌ها در زمان استراحت صورت دیده می ‌شوند.
ژل‌ های تزریقی این چروک‌ ها را از بین می‌ برند. کار دیگر این ژل ‌ها حجم بخشیدن به قسمت‌هایی از صورت است که با افزایش سن خالی یا گود می ‌شوند (مثل گونه ‌ها و زیر چشم‌ ها). در نتیجه صورت پرتر و جوان ‌تر به نظر می ‌رسد. در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت بوتاکس و ژل می پردازیم. با ما همراه باشید.

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس فرم خالص سم بوتولیسم است که از باکتری ها به دست می آید. این سم در مقادیر بالا کشنده است اما تزریق کنترل شده ی آن به رفع چین و چروک ها کمک می کند. بوتاکس با انسداد پیام های شیمیایی ارسال شده از عصب ها به ماهیچه ها، باعث کاهش حرکت ماهیچه ها شده و در نتیجه چروک های کمتری روی صورت ظاهر می شوند.
با محدود کردن حرکات صورت، چروک ‌ها سخت ‌تر شکل می‌ گیرند و پوست، ظاهری هموارتر خواهد داشت.
بوتاکس و درمان های دیگری که با سم بوتولیسم ساخته شده اند، با نام های نورومودولاتور یا نوروکسین نیز شناخته می شوند. معمولا از تزریق بوتاکس برای درمان نواحی بالایی صورت مانند خط اخم یا چروک ‌های دور چشم استفاده می گردد. البته می ‌توان از آن برای درمان قسمت‌ های پایینی صورت مانند مشخص کردن خط فک نیز استفاده نمود.
بوتاکس بر روی چروک‌ های استاتیک که بر اثر شل شدن پوست ایجاد شده ‌اند، تاثیری ندارد. چروک های استاتیک شامل چروک های گونه، گردن و خط فک می‌ باشد.
باید توجه داشته باشید که بوتاکس یک درمان دائمی نیست، بلکه باید با فواصل زمانی مشخص تکرار شود. معمولا اثر بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه باقی می ‌ماند.

تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق ژل چیست؟

اسید هیالورونیک و کلاژن دو ماده ای هستند که باعث نرمی و جوان ماندن پوست صورت می شوند. با افزایش سن میزان این دو ماده در پوست کاهش می یابد و صورت شادابی خود را از دست می دهد.
برای برگرداندن زیبایی چهره باید اسید هیالورونیک یا کلاژن به آن تزریق شود. این دقیقا همان کاری است که تزریق ژل انجام می دهد.
تزریق ژل یکی از محبوب ترین روش های حجیم کردن صورت می باشد. این روش آن دته از چروک هایی را از بین می برد که در زمان استراحت صورت ظاهر می ‌شوند (مانند خط خنده و خطوط زیر چشم). با استفاده از اسید هیالورونیک می ‌توان نواحی گود افتاده صورت را پر نمود و ظاهری جوان ‌تر به دست آورد. از بین بردن چروک ‌های نواحی مختلف صورت و بدن (مانند دست‌ ها) با تزریق زل انجام می شود.

تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل چیست؟

تفاوت بین تزریق ژل و بوتاکس در چیست؟

• مهمترین تفاوت تزریق بوتاکس و ژل عملکرد این دو ماده می باشد. بوتاکس باعث فلج و شل شدن عضلات می شود و تزریق ژل برای آبرسانی و پر کردن لایه های زیر پوست کاربرد دارد. به همین دلیل، بوتاکس برای باز کردن خطوط ظریف ناشی از حالات صورت و تزریق ژل برای پر کردن چین و چروک های بسیار عمیق ترجیح داده می شود.

• از دیگر تفاوت های این دو ماده می توان به فرم دادن و شفاف سازی خطوط تغییر شکل یافته صورت با ژل نیز اشاره نمود. در حالی که بوتاکس با شل شدن عضلات از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند، ژل با افزایش حجم از دست رفته، شکاف ها را پر می کند.

• تفاوت دیگر این دو ماده در مزایای آنها می باشد. بر طرف کردن چین و چروک با پر کردن خطوط صورت، حجیم سازی نواحی مورد نظر مانند گونه و لب، تحریک سلول های پوست به کلاژن سازی بیشتر و برطرف کردن افتادگی پوست در نتیجه جوانسازی بافت آن از مزایای تزریق ژل هستند.
اما بوتاکس به کمرنگ و محو کردن چین و چروک با ایجاد حالت فلجی موقت در ماهیچه ها کمک می کند.

• نتایج تزریق ژل بلافاصله بعد از اتمام تزریق قابل مشاهده است. در حالیکه نتایج مورد نظر بعد از تزریق بوتاکس حدود 1 هفته الی 10 روز خود را نشان خواهند داد.

• سن تزریق بوتاکس برای افراد 20 سال به بالا و تزریق ژل برای افراد 20 الی 25 سال به بالا می باشد.

• مواد تشکیل دهنده ژل و بوتاکس با یکدیگر فرق دارند. بوتاکس نام کوتاه سم بوتولینوم می باشد که از مولکول هایی توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تشکیل شده است. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات عمل می کند. با قطع شدن این سیگنال های عصبی، عضله آسیب دیده به طور موقت فلج می شود. به همین دلیل، برخی از چین و چروک ها می توانند صاف، کاهش یافته یا حتی از بین بروند.

ژل تزریقی یک ماده تجزیه پذیر بیولوژیکی در بدن است که با گرفتن آب و نگه داشتن آن، لایه های عمیق پوست را آبرسانی می کند. این ماده با اسید هیالورونیک موجود در درم مخلوط می شود و آن را به حجم اولیه خود باز می گرداند. ژل ها گروهی از محصولات دارویی – تزریقی هستند که برای افزودن حجم به بافت ها طراحی شده اند.

تفاوت بین تزریق ژل و بوتاکس در چیست؟

تفاوت بین تزریق ژل و بوتاکس در چیست؟

• یکی دیگر از مهمترین تفاوت های این دو روش در کاربرد آنها است. بوتاکس بعنوان درمان زیبایی و غیر زیبایی کاربرد دارد ولی بیشترین کاربرد تزریق ژل برای درمان های زیبایی می باشد.
از بوتاکس در مناطقی مانند وسط ابرو، لبه ی چشم، در بعضی موارد ناحیه اطراف لب بالایی و برداشتن خط اخم ابرو، نواحی زیر بغل، دست و پا برای درمان تعریق استفاده می شود.
تزریق ژل در نواحی زیر چشم، گونه، لب و بینی، فرم دهی غیر جراحی بینی و برجسته سازی بیضی چانه کاربرد زیادی دارد.

• زمان انجام تزریق ژل حدود 30 الی 60 دقیقه و تزریق بوتاکس حدود 20 الی 30 دقیقه طول می کشد.

• ماندگاری تزریق زل نسبت به بوتاکس بیشتر است. میزان تزریق، نوع مواد، محل تزریق، تفاوت های فردی بیمار و … در میزان ماندگاری این دو ماده تاثیر می گذارند. ولی به صورت کلی می توان گفت تزریق بوتاکس بین 4 الی 8 ماه ماندگاری دارد و تزریق ژل بین 6 ماه تا نهایتا 5 سال می تواند ماندگاری داشته باشد.

• معمولا تزریق ژل و بوتاکس ممکن است بدن را دچار واکنش هایی کند که درصد بسیار بالایی گذرا و قابل توجه نیستند. تزریق ژل و بوتاکس عوارض مخصوص به خود را دارند. از عوارض بوتاکس می توان به احتمال افتادگی پلک، باد کردن محل تزریق، بالا رفتن بیش از حد ابرو، ایجاد سر درد و حساسیت چشم به نور اشاره نمود.
اما از عوارض تزریق ژل می توان نامتقارن شدن صورت، ضعف عضلات، مشکل در دیدن، عفونت، آسیب زدن به عصب و احتمال ایجاد زخم را نام برد.

سخن پایانی

در این مقاله به تفاوت های بین تزریق ژل و بوتاکس اشاره کردیم. شما با مشورت پزشک می توانید تصمیم بگیرید که کدام روش برایتان مناسب است. در صورت انجام هر یک از روش های زیبایی با کمک فیلر حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. تزریق ژل و بوتاکس در کرج توسط پزشک مجرب انجام می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *