botax

تزریق ژل و بوتاکس در کرج

امروزه گزینه های فراوانی برای برطرف کردن چین و چروک های صورت وجود دارد. تعداد زیاد روش ها، محصولات و برندها انتخاب را برای افراد سخت کرده است. اما اکثر افراد روشی را انتخاب می کنند که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. فیلرهای پوستی، درمان های زیبایی هستند که تزریق می شوند. این روش ها کمتر تهاجمی اند و نیازی به جراحی ندارند. تزریق ژل و بوتاکس، هر دو از روش های ماندگار و طولانی مدت می باشند. برای بهبود و کاهش چین و چروک ها می توان از هر دو مواد استفاده نمود. اما تفاوت های بسیاری در عملکرد آنها وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تزریق ژل و بوتاکس در کرج بیشتر آشنا شوید.

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس، یک نوروتوکسین رقیق شده قابل تزریق می باشد که از سم بوتولینوم به دست می آید. این سم در باکتری کلستریدیوم بوتولینوم یافت می شود. از حالت رقیق شده این سم برای فلج عضلات پیشانی، بین دو ابرو، اطراف چشم و … استفاده می گردد. اگر چه این سم در مقادیر زیاد کشنده است، اما مقدار کم و تنظیم شده ی آن که برای اصلاح چین و چروک ها استفاده می شود، ایمن است.

botax

هنگامی که سیگنال های عصبی قطع شوند، عضله به طور موقت فلج می شود. بدون حرکت این عضلات در صورت، چین و چروک ها کم می شوند. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق، اثر می کند. تزریق بوتاکس به صورت موضعی در محلی که قرار است بی حرکتی عضله صورت گیرد، انجام می ‌شود. در نتیجه به طور موقت ارسال پیام های عصبی به این عضلات غیر فعال شده و توان حرکاتی مانند اخم کردن، جمع کردن چشم ها، بالا بردن پیشانی و … از فرد سلب می ‌گردد.
تزریق بوتاکس روشی کم عارضه، موثر و مقرون به صرفه برای جوانسازی پوست می باشد، که توان حذف چین و چروک ها و خطوطی که در اثر حرکت ایجاد می ‌شوند را دارد.

کاربرد تزریق بوتاکس

از تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد، درمان خط اخم و پیشانی، بالا بردن ابروها، بهبود یا درمان میگرن، رفع لبخند لثه ای، درمان چروک های روی بینی، درمان چروک های فعال زیر چشم و خطوط پا کلاغی کنار چشم استفاده می شود. همچنین تزریق بوتاکس برای درمان باز شدن بیش از حد پره بینی، بالا بردن نوک بینی، درمان چروک ‌های دور دهان، درمان برجستگی عضله جونده و درمان چروک‌ های فعال گردن کاربرد دارد.

botax

نواحی تزریق بوتاکس

بوتاکس فقط روی چین و چروک هایی که ناشی از حرکت عضلات هستند، اثر می کند. این چین و چروک ها به عنوان چین و چروک هاى دینامیکی یا پویا شناخته می شوند.
معمول ترین چین و چروک های دینامیکی که بوتاکس می تواند درمان کند، خطوط روی پیشانی و پنجه کلاغی اطراف چشم  می باشد. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن و سایر حالت های صورت ایجاد می شوند.
در واقع بوتاکس روی خطوط و چین و چروک های ظریف چال مانند یا ناشی از چاقی در صورت اثر نخواهد کرد. این چین و چروک ها به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می شوند. چین و چروک های استاتیک شامل خطوطی در گونه ها، گردن و گونه هستند. بوتاکس، درمانی دائمی نیست. برای ادامه اثرات کاهش دهنده چین و چروک، درمان های مکرر ضروری است.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟

بوتاکس با یک سوزن ریز به عضلات خاص و در نواحی تعریف شده صورت، توسط پزشک متخصص تزریق می شود. نواحی تزریق را ابتدا باید کاملا از مواد آرایشی پاک نموده و تمیز کرده، سپس با پد الکی استریل نمود.
پزشک متخصص پوست، نواحی مناسب برای تزریق را مشخص می نماید و سپس به دقت اقدام به جوانسازی صورت در همان نواحی می کند.
تزریق بوتاکس، چند دقیقه طول می کشد. در بسیاری از مواقع تزریق بوتاکس نیازی به بی حسی ندارد، اما بهتر است که قبل از تزریق بی حسی انجام شود تا از بروز درد و ناراحتی برای فرد جلوگیری گردد.

مزایای تزریق بوتاکس

بوتاکس از نوعی باکتری بدست می آید که فواید فراوانی برای جوانسازی دارد. از مهمترین مزایای بوتاکس عبارتند از:

  • بوتاکس به عنوان درمانی برای میگرن و کاهش تعریق نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • عوارض جانبی بعد از تزریق بوتاکس در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.
  • بوتاکس چند دقیقه زمان می برد و در چند دقیقه به زیر پوست تزریق می شود. اما برای مشاهده اثرگذاری آن به دو هفته زمان نیاز می باشد.
  • بوتاکس برای رفع چین و چروک های حرکتی کاربرد دارد. این چین و چروک ها بیشتر در اطراف چشم، دهان و بین ابروها به وجود می آیند و با افزایش سن، بیشتر می شوند. تزریق بوتاکس، حرکت عضلات این نواحی را محدود می کند. در نتیجه میزان چین و چروک های حرکتی تا حدود قابل توجهی کاهش می یابد.
  • تزریق بوتاکس در انبساط ماهیچه اثر می گذارد. بطوریکه ناحیه مورد نظر ریلکس شده و چین و چروک ناشی از انقباض ماهیچه از بین می رود.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

هر اقدام زیبایی تهاجمی و غیر تهاجمی می تواند عوارض و پیامدهای خاص خود را به همراه داشته باشد. تزریق بوتاکس یک روش مناسب و موثر برای رفع چین و چروک های صورت می باشد، که به صورت کاملا بی خطر و بدون نیاز به جراحی و تنها با استفاده از یک تزریق ساده انجام می شود. به همین دلیل تنها عوارضی که می توان برای این اقدام زیبایی در نظر گرفت، همان عوارض ناشی از ورود سوزن به پوست است که عبارتند از:

  • کبودی موقتی یکی از شایع ترین عوارض جانبی بوتاکس می باشد.
  • سردردهای ایجاد شده در برخی از افراد در 24 تا 48 ساعت پس از تزریق به پایان می رسند.
  • تورم در ناحیه تزریق بوتاکس نیز یکی از عوارض شایع آن می باشد. اما پزشک بعد از تزریق دستورات لازم برای کاهش شدت این عارضه را به شما ارائه می دهد.

اما اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص و در نواحی تعریف شده صورت نگیرد، ممکن است خطراتی در پی داشته باشد که از موارد شایع آن می توان به افتادگی پلک یا ابرو نزدیک چشم اشاره کرد. از عوارض جانبی دیگر تزریق بوتاکس می توان موارد زیر را نام برد.

  • کهیر، بثورات یا خارش
  • خشکی دهان
  • درد، خونریزی، بی حسی یا قرمزی
  • ضعف یا فلج عضلات اطراف
  • حالت تهوع
  • مشکل در بلع، صحبت کردن یا نفس کشیدن
  • تاری دید یا مشکلات بینایی
  • توجه : به افراد توصیه می شود بعد از درمان و تزریق بوتاکس، محل تزریق را مالش یا ماساژ ندهند. این کار می تواند سموم را به پوست اطراف منتقل کند و باعث ضعف عضلات و مشکلات دیگر شود.
botax

ماندگاری تزریق بوتاکس

ماندگاری تزریق بوتاکس به عمق و میزان چروک ها، ناحیه ی تزریق و سن افراد بستگی دارد. اما به طور کلی ماندگاری آن 3 تا 6 ماه طول می کشد که این مدت اثرگذاری می تواند برای افراد متفاوت باشد.
با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط چین و چروک ها دوباره ظاهر می شوند و ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد. البته بهتر است از پزشک متخصص پوست خود بخواهید که در این امر (فواصل تزریق) شما را راهنمایی کند.

کدام نوع از فشیال بعد از بوتاکس مناسب است؟

بهترین زمان تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس توسط FDA برای سنین 18 سال و بالاتر مورد تایید قرار گرفته است. بیشتر افراد بوتاکس را از سن 30 سالگی و برخی از اواسط دهه دوم زندگی شروع می کنند. ولی در افراد مختلف بهترین زمان تزریق بوتاکس متفاوت می باشد.
در افرادی که زیاد از عضلات صورت استفاده می کنند و میمیک قوی تری دارند، احتمال بروز چروک بیشتر است. به این افراد تا زمانی که چروک ها عمیق نشده اند، تزریق بوتاکس توصیه می شود.
برخی افراد سبک زندگی ناسالم تری دارند و در معرض آفتاب بیشتر، مصرف الکل یا سیگار هستند. در این افراد ممکن است در اواسط دهه دوم زندگی نیاز به تزریق بوتاکس وجود داشته باشد.

botax

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

درد حاصل از تزریق بوتاکس بسیار جزئی می باشد و ناشی از ورود سوزن بسیار نازک به پوست است.
به طور کلی 3 تا 7 روز طول می کشد تا اثر بوتاکس به طور کامل بر روی نواحی تزریق شده پدیدار شود. البته این مدت در افراد می تواند متفاوت باشد و تا 2 هفته طول بکشد. ممکن است بعد از 2 هفته که اثر گذاری بوتاکس بر روی نواحی تزریق مشخص شد، در برخی نواحی نیاز به ترمیم تزریق باشد. (طبق صلاحدید پزشک)

botax

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس داشته باشند؟

از آنجایی که تزریق بوتاکس برای همه چین و چروک ها و خطوط ایجاد شده بر روی پوست موثر نمی ‌باشد، ابتدا باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. شاید درمان دیگری مناسب شرایط پوست شما باشد. افراد زیر 18 سال نباید از تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های صورت استفاده کنند. همچنین تزریق بوتاکس برای خانم های باردار و شیرده نیز مناسب نیست. افرادی که اختلالات کلیوی یا بیماری عصبی دارند، نیز نباید از بوتاکس استفاده نمایند.

تزریق ژل چیست؟

ژل به فیلرها، پرکننده ‌ها یا حجم ‌دهنده‌ های پوستی می گویند که برای جوانسازی پوست استفاده می شوند. تزریق ژل روشی برای ایجاد حجم بیشتر و فرم بهتر در صورت و اندام می باشد. از تزریق فیلرهای پوستی می توان برای جبران حجم از دست رفته، رفع چین و چروک ها، بهبود شکل انحناهای سطحی (کانتور) صورت و بدن استفاده نمود.

botax

کاربرد تزریق ژل

تزریق ژل برای رفع چین و چروک در چشم، اطراف لب و پیشانی کاربرد دارد. همچنین برای درمان گودی زیر چشم، درمان فرورفتگی شقیقه ها، درمان خطوط اخم، خنده و خط اندوه از تزریق ژل استفاده می شود.
از کاربردهای دیگر تزریق ژل می توان به گونه گذاری، زاویه سازی فک یا کاتورینگ صورت، برجسته سازی لب و چانه اشاره نمود. با تزریق ژل می توان نواحی فرورفته مانند جای جوش را اصلاح کرد.
توجه : از ژل برای حجم دهی اندام هایی مانند سینه و باسن استفاده نمی شود.

botax

مزایای تزریق ژل

ژل یک پر کننده طبیعی می باشد که به جوانسازی پوست و چهره کمک می کند. این پرکننده طبیعی دارای مزایایی می باشد که عبارتند از:

  • تزریق ژل، روشی غیر تهاجمی می باشد
  • این کار بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.
  • تزریق ژل دوره نقاهت ندارد.
  • این پرکننده طبیعی در مدت زمان کوتاهی انجام می شود
  • این کار بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود.

عوارض جانبی تزریق ژل

فیلر های پوستی بی خطر به نظر می رسند، اما ممکن است عوارض جانبی ناشی از آنها ایجاد شود. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی تزریق ژل باید آن را در مراکز معتبر، مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید. اما به طور کلی پرکننده‌ های پوستی (ژل ‌ها) نسبت به بوتاکس احتمال ایجاد تاثیرات جانبی بیشتری دارند. به ندرت پیش می ‌آید که این تاثیرات جانبی شدید باشند. تاثیرات جانبی تزریق ژل، معمولا در حدود 2 هفته از بین می ‌روند. از عوارض جانبی آن عبارتند از:

کدام نوع از فشیال بعد از بوتاکس مناسب است؟
  • واکنش آلرژیک
  • ایجاد عفونت و زخم به دلیل آسیب پوستی
  • بثورات پوستی، خارش یا زخم های جوش مانند
  • بی حسی و قرمزی
  • ظاهر نامطلوب مانند عدم تقارن، برآمدگی یا چروک شدن بیش از حد
  • احساس ماده پرکننده در زیر پوست
  • مرگ سلول های پوستی به دلیل از دست دادن جریان خون در آن ناحیه

ماندگاری تزریق ژل

نتیجه ی ماندگاری تزریق ژل مانند تزریق بوتاکس دائمی نمی باشد و به عوامل مختلفی مانند جنس ژل، ناحیه مورد نظر، سن و … بستگی دارد.
ژل ها به سه دسته موقت، نیمه ماندگار و ماندگار تقسیم می شوند. در صورت استفاده از ژل های ماندگار، نتایج آن حدود 2 الی 10 سال قابل مشاهده است. اما استفاده از این نوع ژل توصیه نمی شود.
نتایج ژل های نیمه ماندگار، بین 6 الی 18 ماه باقی می ماند و معمولا از این نوع ژل در ناحیه خط خنده استفاده می کنند. ماندگاری نتایج تزریق ژل های موقت، حدودا یک سال می باشد. میزان سازگاری این ژل ها نسبت به دیگر انواع ژل ها با بدن بیشتر است.

تزریق ژل برای چه کسانی مناسب نیست؟

خانم های باردار و شیرده، افرادی که تحت مراقبت قرار دارند و افرادی که از ماهیچه های صورت ضعیفی برخوردارند برای تزریق ژل مناسب نیستند. همچنین افرادی که دچار مشکلات پوستی مانند بیماری پوست فیلی یا زخم‌ های عمیق، تصلب بافت یا نوع دیگری از بیماری های عصبی عضلانی هستند، نیز برای تزریق ژل مناسب نمی باشند.

تزریق ژل و بوتاکس در کرج

یکی از پرطرفدارترین روش‌ هایی که این روزها به منظور جوانسازی و بهبود ظاهر
پوست مورد استفاده قرار می‌ گیرند، تکنیک ‌های تزریقی هستند. استقبال مردم از این روش ‌ها باعث شده تا روز به روز متدهای جدیدی عرضه و در بازار معرفی شوند. در این میان تزریق ژل و بوتاکس بیشتر از هر چیزی توانسته در بین اغلب افراد محبوبیت زیادی پیدا کند. تزریق ژل و بوتاکس در کرج، قدرت ایجاد نتایج سریع و بدون هیچگونه درد و اتلاف وقت را دارد. تزرق بوتاکس و پرکننده‌ های صورت، هر دو روش‌ های تاثیر گذاری برای اصلاح نشانه‌ های پیری هستند
گاهی ممکن است برای اینکه فردی به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود برسد از هر دو روش یعنی تزریق ژل و بوتاکس استفاده شود. اما بهتر است قبل از انجام هر گونه اقداماتی با پزشک خود در رابطه با تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید، مشورت نمایید.

اقدامات قبل از تزریق ژل و بوتاکس

اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس و ژل به یک صورت بوده و تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد. متخصص پوستی که برای تزریق ژل و بوتاکس به او مراجعه می کنید، در جلسه معاینه و مشاوره اولیه به شما تمامی اقداماتی را که باید قبل از این اقدام زیبایی انجام دهید را می گوید. به طور کلی مهمترین مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس و ژل عبارتند از:

– مهمترین اقدام قبل از تزریق ژل و بوتاکس، انتخاب یک پزشک مجرب می باشد.
– پس از انتخاب پزشک، انتظارات خود از تزریق بوتاکس یا ژل را با او در میان بگذارید.
– قبل از تزریق بوتاکس و ژل به مدت 14 روز از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.
– به مدت 14 روز پیش از تزریق بوتاکس و ژل ، مصرف داروهایی مانند وارفارین و آسپرین که باعث انعقاد و رقیق شدن خون می شوند، را متوقف نمایید.
– هنگام مراجعه برای تزریق بوتاکس و ژل، آرایش نکنید.
– اگر شما مبتلا به بیماری خاصی می باشید، قبل از انجام تزریق ژل یا بوتاکس پزشک خود را مطلع کنید.
– در صورتی که بیمار از داروی خاصی به مدت طولانی استفاده می کند بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهد.
اقدامات بعد از تزریق ژل و بوتاکس
– نقاط تزریق بوتاکس یا ژل را به هیچ عنوان ماساژ یا فشار ندهید.- مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید. زیرا نمک باعث افزایش ورم می شود.

– تا 24 ساعت، آرایش نکنید و استفاده از کرم های ضد آفتاب ممنوع است.
– پس از تزریق بوتاکس و ژل، از خم شدن و دراز کشیدن اجتناب کرده و سر و گردن خود را به صورت عمودی نگه دارید.
– بروز تورم و التهاب بعد از تزریق، طبیعی است. برای کاهش تورم ناشی از آن و کاهش کبودی می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
– تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین و ورزش خودداری نمایید.
– تا مدتی پس از تزریق باید از استعمال دخانیات و مصرف الکل پرهیز کنید. زیرا آنها باعث تشدید کبودی و ورم می شوند. در نتیجه در دوره بهبودی اختلال ایجاد می کنند.
– شما باید تا مدتی از برنزه کردن اجتناب نمایید.
– به هنگام استحمام نباید از آب داغ استفاده کنید. زیرا باعث افزایش ورم می شود.
– جهت کاهش ورم می توانید از پماد های آنتی بیوتیک استفاده کنید.
– پس از گذشت 24 ساعت می توانید صورت خود را بشویید.
– بهتر است تا مدتی سر خود را خم نکنید.
– به هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.

مراحل تزریق ژل و بوتاکس

تزریق ژل و بوتاکس در کرج توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام می شود. برای تزریق ژل و بوتاکس، ابتدا بین پزشک و مراجعه کننده مشاوره ای با هدف انجام بررسی های لازم و آگاه سازی نکات صورت می گیرد. سپس پزشک متخصص ناحیه تزریق را به صورت موضعی بی حس و استریلیزه می کند. بعد از بی حسی، متخصص در نواحی مورد نیاز توسط سرنگ های ظریف، ژل یا بوتاکس تزریق می نماید. در پایان کار رعایت مراقبت ها و توصیه های گفته شده پزشک توسط بیمار است.

ترکیب تزریق ژل و بوتاکس

ممکن است بهترین روش درمان متناسب با نیازهای خاص شما، ترکیب بوتاکس و پرکننده طبیعی پوست (ژل) باشد. ژل و بوتاکس، به روش های متفاوتی با چروک ها مبارزه می کنند. بنابراین می توان طی یک عمل، به صورت ترکیبی از تزریق ژل و بوتاکس استفاده نمود. بعنوان مثال، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خطوط اطراف چشم و از یک پرکننده طبیعی برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.
به طور کلی، یک تزریق کننده با تجربه قادر است برای ایجاد نتیجه موردنظر بیماران خود، بوتاکس شل کننده ماهیچه‌ های صورت را در کنار تاثیرات حجم دهندگی یک پرکننده، مورد استفاده قرار دهد.

1

نتایج حاصل از تزریق ژل بلافاصله بعد از اتمام کار قابل مشاهده است. اما حدود 3 الی 7 روز طول می کشد تا تزریق بوتاکس نتایج خود را نشان دهد.

2

بسته به نوع پرکننده پوستی، ماندگاری آنها متفاوت می باشد. ماندگاری بوتاکس از ژل کمتر است. به طور کلی بوتاکس 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. اما ژل ماندگار 2 الی 10 سال، ژل نیمه ماندگار 6 الی 18 ماه و ژل موقت حدود یک سال ماندگاری دارند.

3

 بوتاکس برای چین و چروک های ریزی که بر اثر کمبود کلاژن بوجود می آیند، تاثیری نخواهد داشت. ولی ژل برای درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت به کار می رود.

4

 بوتاکس عضله را شل کرده و فعالیت آن را کند یا صفر می کند. ولی ژل برای پر کردن و حجم دهی زیر پوست به کار می رود.

5

 هزینه بوتاکس نسبت به ژل کمتر می باشد.

6

 کاربرد اصلی بوتاکس، کمرنگ و محو کردن چین و چروک های صورت می باشد. عامل ایجاد شدن خطوط چین و چروک بر روی صورت، تغییر شکل عضلات صورت بر اثر افزایش سن است. بوتاکس این عضلات را در حالت استراحت قرار می دهد. در نتیجه اینگونه باعث صاف شدن پوست و جوانسازی چهره می شود.
اما ژل علاوه بر محو کردن خطوطی که بر اثر افزایش سن به وجود می آیند، به پوست و بافت های بدن حجم می دهد. حجم دادن به گونه ها و لب ها از رایج ترین موارد استفاده از فیلرها هستند. از طرف دیگر، مواد تشکیل دهنده‌ ژل ‌ها این مزیت را دارند که سلول ‌های پوست شما را تحریک می‌ کنند تا کلاژن بیشتری تولید کنند.

تفاوت تزریق ژل و بوتاکس

botax

هزینه تزریق ژل و بوتاکس

به طور کلی تزریق بوتاکس نسبت به تزریق ژل ارزان ‌تر می باشد. البته هزینه‌ تزریق هر کدام از این دو ماده، به ناحیه‌ تزریق و مقدار آن بستگی دارد. تنوع ژل‌ ها زیاد است و در نواحی مختلف بدن و با اهداف متفاوت تزریق می ‌شوند. به همین دلیل هزینه‌ تزریق ژل می‌ تواند طیف بسیار گسترده ‌ای داشته باشد. به طور کلی ژل ‌های متنوع را بر اساس قیمت می ‌توان به صورت زیر مرتب نمود.

1

 تزریق کلاژن (گران ‌ترین)

2

 ژل ‌های حاوی هیدروکسی لاپاتیت مانند رادیس

3

 ژل ‌های حاوی هیالورونیک اسید مانند ژوودرم (ارزان ‌ترین)

4

ژل‌ های حاوی پولی لاکتیک اسید مانند اسکالپترا

در واقع ژل ها با توجه به کشور سازنده، میزان ماندگاری و مواد تشکیل دهنده آن قیمت های متفاوتی دارند.

botax

بهترین مارک های بوتاکس شامل Xeomin، Dysport و Jenveau می شود.

ماندگاری تزریق ژل و بوتاکس به عوامل مختلفی مانند ناحیه مورد نظر، سن و … بستگی دارد. اما به طور کلی بوتاکس 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. میزان ماندگاری ژل نیز با توجه به نوع آن تعیین می شود. ژل ماندگار 2 الی 10 سال، ژل نیمه ماندگار 6 الی 18 ماه و ژل موقت حدود یکسال ماندگاری دارند.

تفاوت اصلی بین بوتاکس و ژل در چگونگی هدف قرار دادن چین و چروک و کاهش خطوط ریز می باشد. بوتاکس با شل کردن عضلاتی که باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می شوند، از شکل گیری آنها جلوگیری می کند. بوتاکس سیگنال های عصبی را مسدود کرده و به طور موقت عضله ناحیه ی تزریق شده را شل می کند. اما ژل هیالورونیک اسید جایگزین حجم از دست رفته، خطوط و چین و چروک ها و لیفت صورت می شود.