لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟ آیا می توان در دوره بارداری لیزر کرد؟ اینها سوالاتی است که برای بانوان پیش می آید. باید توجه داشت که در دوره بارداری، تغییرات هورمونی اتفاق می افتد و سطح هورمون های استروژن و آندروژن افزایش می یابد. با این حال، موهای زائد به صورت طبیعی رشد می کنند. گاهی اوقات این موها بعد از زایمان و کاهش سطح هورمون های بارداری از بین می روند. معمولا در دوره بارداری، حجم موهای زائد در صورت، شکم، سینه و گردن افزایش می یابد. این امر باعث نارضایتی بانوان می شود. برخی از آنها تمایل دارند تا برای رفع موهای زائد از لیزر استفاده کنند. اما لیزر موهای زائد در دوره بارداری مشکلی ایجاد نمی کند؟ در این مقاله می خواهیم به سوالاتی از این دست، پاسخ دهیم.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به عنوان یک روش مطمئن و دائمی برای از بین بردن موهای زائد شناخته می شود. این روش، غیر تهاجمی می باشد و ویژگی های منحصربه فردی دارد. این ویژگی ها باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد. در این روش، نور لیزر را با استفاده از دستگاه به موهای زائد ناحیه موردنظر می تابانند. رنگدانه های مو این پرتو را جذب می کنند. حرارت پرتوهای تابانده شده، به وسیله ی ساقه ی مو به فولیکول می رسد. زمانی که فولیکول مو به صورت کامل از بین می رود، دیگر مویی رشد نمی کند. اما اگر فقط آسیب ببیند، مویی که در آینده رشد می کند، ضخامت و تراکم کمتری دارد. با استفاده از لیزر موهای زائد، رشد موها کندتر می شود. برای رسیدن به نتایج دلخواه، باید تعداد جلسات درمان را کامل کرد.

لیزر موهای زائد در بارداری

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو دارای 3 فاز آناژن، کاتاژن و تلوژن می باشد. هورمون هایی که در دوره بارداری تولید می شوند، فاز استراحت چرخه رشد مو را به تاخیر می اندازند. در این دوران، ریزش مو به کندی صورت می گیرد. موهای زائدی که در این دوره ایجاد می شوند، معمولا 6-3 ماه بعد از بارداری می ریزند.

لیزر موهای زائد در بارداری

همان طور که گفته شد لیزر موهای زائد یک روش مطمئن می باشد. با این حال، مطالعات چندانی در مورد ایمن بودن این روش در دوران بارداری صورت نگرفته است. به زنان باردار توصیه می شود تا لیزر موهای زائد خود را به بعد از زایمان موکول نمایند. در طول دوره بارداری می توانند از وکس، کرم موبر و اپیلاسیون استفاده کنند. مهم ترین امر در دوره بارداری، سلامت مادر و جنین می باشد. با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از تاثیر لیزر بر سلامت آنها وجود ندارد، بهتر است مادران باردار از انجام لیزر صرفنظر کنند.

نگرانی های موجود در مورد لیزر موهای زائد در زنان باردار

– یکی از نگرانی هایی که در مورد لیزر موهای زائد در زنان باردار وجود دارد، تاثیر حرارت لیزر بر جنین است. گرمایی که در اثر نور لیزر ایجاد می شود به لایه های عمیق پوست منتقل نمی شود. اما چون اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر آن بر جنین وجود ندارد، پزشکان توصیه می کنند در دوره بارداری از لیزر استفاده نشود.
– لیزر درمانی ممکن است باعث ایجاد درد خفیفی شود. برخی از بانوان نمی توانند این درد را تحمل کنند. برای رفع این مشکل، از کرم های بی حسی استفاده می شود. این کرم ها توسط پوست جذب می شوند.
– پوست بدن در دوران بارداری حساس می شود. اگر برای رفع موهای زائد از لیزر استفاده شود، ممکن است باعث التهاب، قرمزی و تحریکات پوستی گردد.
– تغییرات هورمون ها در بارداری باعث کوتاه شدن چرخه ی رشد موها می شود. ممکن است فولیکول هایی که در مرحله استراحت هستند را فعال نماید. به همین علت موهای زائد در برخی بانوان باردار با سرعت بیشتری رشد می کنند.
– لیزر موهای زائد در ماه های آخر بارداری آزاردهنده است. ضمن اینکه حساسیت پوست موجب تحریک و قرمزی آن می شود.
– جلسات لیزر 6 ماه تا 1 سال طول می کشند. بنابراین ممکن است این جلسات تا ماه های آخر بارداری ادامه پیدا کنند. حساسیت پوست و سختی حرکت در ماه های آخر بارداری می تواند برای بانوان باردار آزاردهنده باشند.

لیزر موهای زائد در بارداری

آیا لیزر بیکینی در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

به طور کلی لیزر در دوران بارداری توصیه نمی شود. بنابراین بانوان در هر برهه ای از این دوران بهتر است از انجام لیزر چشم پوشی کنند. بانوانی که قصد دارند تا باردار شوند، بهتر است برای رفع موهای زائد ناحیه بیکینی از روش های دیگر استفاده کنند.

لیزر صورت در ماه اول بارداری

برخی تصور می کنند که انجام لیزر صورت در ماه اول بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی در مورد ایمن بودن یا نبودن این روش برای مادر و جنین وجود ندارد، بهتر است برای رفع موهای زائد صورت در ماه اول بارداری از لیزر استفاده نشود.

چه مدت بعد از زایمان می توان از لیزر استفاده کرد؟

اگر قصد دارید تا بعد از زایمان، از لیزر استفاده کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. در چند ماه اول بعد از زایمان، در مورد تغییرات صورت گرفته در بدن خود با او صحبت نمایید. پزشک با معاینه فرد و بررسی وضعیت او می تواند تشخیص بدهد که لیزر برای فرد ضرر دارد یا خیر.

چرا باید لیزر موهای زائد را در بارداری به تاخیر انداخت؟

تغییرات هورمونی که در دوره بارداری اتفاق می افتند موجب افزایش سطح هورمون های استروژن و آندروژن می شوند. افزایش ملانین در پوست باعث تیره شدن آن می شود. هنگامی که رنگ پوست و مو شبیه یکدیگر است، اثربخشی لیزر کاهش می یابد.

لیزر موهای زائد در بارداری

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

پاسخ این سوال، منفی است. لیزر به عنوان یک روش مطمئن برای رفع موهای زائد شناخته می شود. نور لیزر به قسمت های عمیق پوست و اندام های داخلی نفوذ نمی کند. طراحی دستگاه های لیزر به گونه ای است که ریشه مو را هدف قرار می دهند. البته لیزر باید توسط فردی متخصص انجام شود. ضمن اینکه نباید به صورت پی در پی در معرض نور لیزر قرار بگیرید. اگر لیزر موهای زائد در فواصل زمانی معین و به وسیله ی دستگاه های پیشرفته صورت گیرد، خطری در پی ندارد.

عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری

تحقیقات کاملی در زمینه ایمن بودن یا نبودن لیزر در دوره بارداری انجام نشده است. بنابراین به صورت قطع نمی توان نظری در این مورد داد. اما لیزر موهای زائد در دوران بارداری می تواند باعث سوختگی پوست شود. در این دوره، پوست بانوان بسیار حساس است. در صورت لیزر دچار درد، قرمزی و تحریک پوست می شود. بانوانی که در دوره بارداری لیزر می کنند، ممکن است با ناراحتی های پوستی، تاول، اسکار و رشد مجدد موها مواجه شوند.

سخن پایانی

لیزر موهای زائد یک روش مطمئن، راحت، سریع و مقرون به صرفه می باشد. بسیاری از افراد برای از بین بردن موهای زائد خود از این روش استفاده می کنند. یکی از مسائلی که در مورد لیزر وجود دارد، ایمن بودن یا نبودن آن برای بانوان باردار است. با توجه به اینکه اطمینانی در این زمینه وجود ندارد، پزشکان توصیه می کنند تا بانوان در دوره بارداری از انجام لیزر خودداری کنند. بهترین مرکز لیزر در کرج به خانم های باردار توصیه می کند تا لیزر موهای زائد بدن خود را به بعد از تولد نوزاد موکول نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *