مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس شامل چه نواحی می شوند؟ تزریق بوتاکس یکی از بهترین روش های جوانسازی پوست و درمانی است که برای رفع چین و چروک صورت و تعریق بیش از حد نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل کاربرد دارد.
درمان زیبایی تزریق بوتاکس مانند هر روشی دیگری در کنار فواید زیادی که دارد ممکن است در شرایطی مشکلاتی نیز ایجاد کند. مشکلات انجام تزریق بوتاکس در برخی مناطق ممکن است باعث ایجاد خطرات جدی و غیر قابل درمان شود. به این مناطق، مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس می‌ گویند. بوتاکس با فلج کردن موقتی عضلات می‌ تواند در انقباض آنها تداخل ایجاد نماید. در نتیجه به از بین بردن چروک ها و افتادگی‌ های پوست صورت کمک کند. به همین دلیل در برخی از نواحی پوست نمی‌ توان از تزریق بوتاکس استفاده نمود. ممکن است تزریق بوتاکس در نواحی اطراف لب، فلج شدن این نواحی را به همراه داشته باشد و عمل تکلم و یا خوردن غذا را در فرد با مشکل روبرو نماید. از این رو توسط پزشکان، تزریق بوتاکس در این نواحی توصیه نمی‌ شود. در ادامه با مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک روش درمانی است که در آن محلول تزریقی از نوعی سم ضعیف شده به نام بوتولونیوم نوع A به بدن تزریق می ‌شود. این محلول ناحیه تزریق شده را فلج می‌ کند تا پیام‌ های عصبی را به مغز نفرستد. این کار باعث محدود کردن حرکات عضلات می شود. در نتیجه موجب رفع چین و چروک پوست می‌ گردد. تزریق بوتاکس، روشی غیر تهاجمی برای از بین بردن چین و چروک صورت و جوانسازی پوست است. برای رفع چین و چروک در همه‌ ی بخش ‌های صورت، بخصوص چین ‌های پیشانی، خطوط پنجه کلاغی کنار چشم، خطوط لبخند، خط اخم و … می توان از بوتاکس استفاده نمود. همچنین این روش برای رفع تعریق نقاطی از بدن به خصوص زیربغل و کف دست کاربرد دارد.

بوتاکس چیست؟

مزایای تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس روش غیر تهاجمی است که به جراحی، بیهوشی و بستری نیاز ندارد. این روش دوره نقاهت ندارد. بعد از تزریق آن می توان فعالیت های روزانه را انجام داد. هزینه ی تزریق بوتاکس نسبت به سایر عمل های زیبایی کمتر است. همچنین درد کمتری دارد.

کاربردهای بوتاکس

به طور کلی کاربردهای بوتاکس را می ‌توان به دو دسته ‌ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد. از کاربردهای زیبایی این روش می توان به درمان چین و چروک های اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)، رفع خط بین دو ابرو، از بین بردن خطوط افقی پیشانی و چروک های گردن، بالا بردن گوشه‌ های لب و نوک بینی اشاره نمود. رفع افتادگی پلک، پریدن پلک یا پرش عضلات چشمی، میگرن مزمن، اسپاسم عضلات گردن، مثانه‌ ی پرکار یا بیش فعال، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) در ناحیه زیر بغل و کف دست از کاربردهای درمانی تزریق بوتاکس هستند.

نواحی مناسب تزریق بوتاکس

در برخی نواحی، که مناسب ترین مناطق برای تزریق بوتاکس به شمار می روند، انجام این تزریق بسیار کارآمد و موثر است. نواحی زیر، نواحی هستند که با تزریق بوتاکس در آن مناطق می توان به بهترین نتیجه با ماندگاری بالا دست یافت.

1- اطراف چشم:

یکی از نواحی در صورت است که به مرور زمان و به دلایل مختلف دچار چین و چروک و خطوط ریز می شود. با تزریق بوتاکس می توان به راحتی آن ها را رفع نمود.

نواحی مناسب تزریق بوتاکس

2- پیشانی:

یکی از بهترین نواحی برای تزریق بوتاکس جهت از بین بردن چین و چروک، خطوط افقی و جوانسازی پیشانی می باشد.

3- خطوط بین ابروها:

در بعضی افراد به دلیل حرکات مکرر صورت ممکن است خطوطی بین ابروها ایجاد شود. این خطوط باعث ایجاد چهره ای خشمگین و یا ناراحت می شود. برای درمان این خطوط نیز می توان از تزریق بوتاکس استفاده کرد.

نواحی مناسب تزریق بوتاکس (بین ابروها)

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس بر روی عضلاتی تاثیر می گذارد که دائما دچار انقباض شوند. این انقباض ها باعث منقبض شدن عضلات در زیر پوست می شوند و چین و چروک ایجاد می کنند. بنابراین تزریق بوتاکس با فلج کردن عضلات زیر پوست باعث از بین رفتن چروک‌ ها خواهد شد. در نتیجه حدود 3 الی ۶ ماه (به طور موقت) افراد از چین و چروک‌ های پوست خود راحت می شوند. به طور معمول تزریق بوتاکس زیر چشم، نواحی بین ابرو‌ها و پیشانی رایج و پرطرفدار هستند و در سایر نواحی صورت و بدن تاثیری چشم‌ گیری نخواهد داشت. البته مواردی نیز گزارش شده که تزریق بوتاکس در نوک بینی برای بالا بردن و یا فرم دادن به آن صورت می ‌گیرد. این نواحی در واقع دارای مجوز برای تزریق بوتاکس نیستند و به طور رسمی تایید نشده اند. مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس شامل نواحی هستند که ممکن است باعث ایجاد خطرات جدی و غیر قابل درمان شوند. روی ابروها، روی پلک های بالا و پایین، دو طرف بینی، زیر دو سوراخ بینی (بالا لب فوقانی)، روی گونه ها، دو طرف لب ها و زیر لب پایین از این مناطق ممنوعه می باشند.

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

خطرات تزریق بوتاکس در مناطق ممنوعه

در صورتی که تزریق بوتاکس در مناطق ممنوعه صورت گیرد می ‌تواند عوارض ناخوشایندی را در افراد جای بگذارد. مشکلات تنفسی، تاری دید و دوبینی در مشا، مشکلات تکلمی و مشکل در بلع غذا از این عوارض هستند. کبودی، تورم و قرمزی در مدت طولانی از دیگر عوارض تزریق در این مناطق می باشند. ایجاد عفونت، افتادگی عضلات در نواحی دیگر صورت از جمله پلک‌ ها یا ابرو، ایجاد سر درد و حالت تهوع از عوارض دیگر آن هستند. از عوارض دیگر تزریق بوتاکس در مناطق ممنوعه عبارتند از:
• از دست دادن کنترل مثانه
• تغییر در میزان بم بودن و خشن شدن صدا
• احساس چشم درد
• خشک و تحریک شدن چشم
• بروز درد در قفسه سینه، شانه و یا فک
• ایجاد ضربان قلب به صورت نامنظم
• آسیب شدید به بافت زیر پوست

روش های جایگزین تزریق بوتاکس برای مناطق ممنوعه

تزریق بوتاکس در صورت باعث ایجاد زیبایی در فرد می ‌شود. با این وجود، بخش هایی از صورت وجود دارند که تزریق بوتاکس در آنجا انجام نمی گیرد. ممکن است خطوط اطراف لب با تزریق بوتاکس دچار مشکلاتی در تکلم و یا خوردن غذا در افراد شود. برای این منظور تزریق بوتاکس در این نواحی کمتر صورت می ‌گیرد. برای از بین بردن چروک‌ های مناطق ممنوعه بوتاکس نیاز است که از روش‌ های دیگر برای این کار استفاده شود. روش های جایگزین تزریق بوتاکس برای مناطق ممنوعه عبارتند از:

1- تزریق ژل و یا فیلر

تزریق فیلر یا پرکننده های چین و چروک، نوعی تزریق موضعی است و برای افرادی که می خواهند خطوط پاکلاغی و خط لبخند را از بین ببرند، کاربرد دارد. این روش با از بین بردن چین و چروک و فرو رفتگی های پوست، ظاهری جوان تر و شاداب تر به شما هدیه می دهد و جایگزین مناسبی برای تزریق بوتاکس در مناطق ممنوعه می باشد. اکثر فیلرها حفره ها، خطوط و چین و چروک های پوست در ناحیه صورت، گردن و دست را در کمتر از 30 دقیقه پر می کنند. این روش 4 ماه تا بیش از یک سال ماندگاری دارد.

2- تزریق چربی

یکی از روش های موثر در درمان افتادگی‌ ها و چروک‌ های پوستی، تزریق چربی می ‌باشد. این روش به جوانسازی پوست کمک می کند. این روش، چربی اضافی در مناطق صورت را به مناطق کم حجم منتقل می نماید. عمل برداشت چربی از بافت های دیگر بدن خود فرد است. در نتیجه با بدن سازگار بوده و سیستم ایمنی بدن آن را پس نخواهد زد. لذا خطر واکنش‌ های آلرژیک بدن در تزریق چربی وجود ندارد. همچنین تزریق چربی می تواند به عنوان پرکننده عمل نماید و نواحی تو رفته پوست را نیز صاف کند. معمولا چربی ها از قسمت داخلی ران برداشته شده و به مناطقی مانند صورت، دست ها، سینه یا باسن تزریق می شوند. این روش ایمن، نتایح طبیعی و طولانی مدتی به دنبال دارد که می تواند روش مناسبی جایگزین تزریق بوتاکس در مناطق ممنوعه باشد.

3- لیزر جوانسازی پوست

استفاده از لیزر برای ایجاد زیبایی و جوانسازی در پوست، نقش مفید و کاربردی دارد. لیزر‌ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آنها دارای طول موج‌ های متفاوتی هستند که برای درمان بیماری ‌ها و یا عمل های زیبایی از آنها استفاده می ‌شود. لیزر‌ها برای از بین بردن چروک‌ های صورت و بدن کاربرد بسیار موثری دارند. این روش عوارض بسیاری به همراه ندارد و ممکن است در بعضی از مواقع پوست را دچار کمی التهاب و قرمزی نماید که به مرور زمان از بین می روند. در واقع لیزر جوانسازی پوست یک جایگزین مناسب برای تزریق بوتاکس جهت کاهش چین و چروک، لکه های پیری، زخم های آکنه و سفت شدن پوست می باشد.

لیزر جوانسازی پوست

4- لیفت صورت

لیفت صورت یک روش جراحی زیبایی برای ایجاد ظاهر جوان تر در صورت است. این روش می تواند افتادگی یا چین خوردگی پوست گونه ها، خط فک و … را کاهش دهد. با افزایش سن، پوست و بافت ها به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند که این موضوع باعث افتادگی و چین و چروک می شود. لیفت صورت، یک عمل جراحی است که این بافت های صورت را کشیده و سفت می کند. استفاده از این جراحی زیبایی، جایگزین مناسبی برای تزریق بوتاکس محسوب می شود.
در همه ی این روش‌ ها، عوارض بعد از عمل، بسیار کم می ‌باشد. شما می ‌توانید برای از بین بردن چروک‌ های صورت و بدن خود از روش‌ های جایگزین تزریق بوتاکس استفاده نمایید تا دارای ظاهری زیبا و بی ‌عیب و نقص شوید. نکته هم در همه این روش ‌ها، مدت زمان درمان است. در واقع این روش‌ ها موقتی هستند و طول دوره ماندگاری آنها با هم تفاوت دارد. بعد از تمام شدن این دوره باید تزریق بوتاکس و یا روش‌ های جایگزین دیگر دوباره انجام شود. البته در لیزر درمانی این موضوع کمی فرق می‌ کند و چروک ‌ها در این روش از بین ‌می‌ روند.

سخن پایانی

پوست افراد با گذر زمان و افزایش سن دچار تغییر و تحولاتی مانند چین و چروک و شلی می شود. یکی از روش های پرطرفدار برای رفع و درمان این مشکلات تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس با فلج کردن عضلات می تواند تاثیر بسزایی در رفع این موارد داشته باشد. اما نوع و میزان تزریق بوتاکس در این درمان بسیار اهمیت دارد. مناطقی در صورت و بدن وجود دارند که تزریق بوتاکس در آن ها ممنوع است. در صورتیکه بوتاکس در این نواحی تزریق شود، ممکن است عوارض شدید و غیرقابل بازگشت را به همراه داشته باشد. حتما از تزریق بوتاکس در این نواحی خودداری کنید تا سلامتی و زیبایی خود را از دست ندهید و به این موارد به صورت جدی توجه نمایید. در این مطلب به تمام نکاتی که لازم است راجع به تزریق بوتاکس و مناطق ممنوعه ی بوتاکس بدانید، اشاره کردیم. اگر  تمایل دارید تا بوتاکس تزریق کنید، به مراکز و کلینیک های معتبر مراجعه نمایید. تزریق ژل و بوتاکس در کرج توسط پزشک انجام می شود. بنابراین با خیال آسوده می توانید به کلینیک آویژه در کرج مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *