تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس؟ یکی از پرطرفدارترین روش هایی که این روزها به منظور جوانسازی و بهبود ظاهر پوست موزد استفاده قرار می گیرند، تکنیک های تزریق هستند. استقبال مردم از این روش ‌ها باعث شده تا روز به روز متدهای جدیدی عرضه و در بازار معرفی شوند. در این میان تزریق ژل و بوتاکس بیشتر از هر چیزی توانسته در بین اغلب افراد محبوبیت زیادی پیدا کنند. همین موضوع نیز موجب ایجاد سردرگمی در افرادی شده که به دنبال روشی مناسب و ایده‌ آل برای جوان کردن خود هستند. بوتاکس و فیلرهاى پوستی روش هایی کم تر تهاجمی هستند و نیازی به جراحی ندارند که ماندگاری بالایی دارند. در این مقاله به سوال تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس؟ پاسخ داده می شود.

تزریق ژل (فیلر) چیست؟

تزریق فیلر یا ژل در واقع یکی از اقدامات زیبایی و جوانسازی پوست به حساب می آید. این روش، علاوه بر از بین بردن چین و چروک های پوستی، باعث پر شدن و حجم گرفتن نواحی از پوست مانند خطوط خنده نیز می شود. پرکننده‌ های پوست در شکل ‌های مختلف وجود دارند و مانند بوتاکس تزریقی هستند. برخی از آنها دائمی بوده و بیشتر برای بافت‌ های نرم در صورت، در امتداد خطوط لبخند استفاده می شوند.
مواد به کار رفته در ژل ها یا فیلرهای پوستی فراوان می باشند. کلسیم هیدروکسیلاپاتیت، ترکیبی مانند مواد معدنی است که در استخوان ها یافت می شود. اسید هیالورونیک که در بعضی از مایعات و بافت های بدن وجود دارد و باعث پر شدن پوست می گردد. هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر موارد زیبایی طراحی شده اند. مدت زمان ماندگاری ژل یا فیلرهای پوستی متفاوت می باشد. اثر برخی از فیلرها 6 ماه طول می کشد. در حالیکه برخی دیگر تا 2 سال یا بیشتر ماندگاری دارند.

تزریق ژل (فیلر) چیست؟

کاربرد فیلرهای پوستی یا تزریق ژل

با تزریق فیلرهای پوستی می توان به لب های نازک، حجم داد. همچنین نواحی کم عمق روی صورت را تقویت یا پر نمود. تزریق ژل، سایه یا چین و چروک زیر چشم را کم می کند. همچنین برای پر یا نرم کردن ظاهر زخم های پوسته شده کاربرد دارد. تزریق ژل چین و چروک های استاتیک مخصوصا در قسمت پایین صورت را پر یا نرم می کند. چین و چروک استاتیک شامل مواردی است که در اطراف دهان و در کنار گونه ها وجود دارد. این چین و چروک ها معمولا نتیجه از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی در پوست هستند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی فرم خالص از سم بوتولینوم است که از باکتری کلسترودیوم بوتولینوم به دست می آید. استفاده ی زیاد از این سم کشنده است. اما مقدار کم و تنظیم شده ی بوتاکس به منظور اصلاح چین و چروک و جوانسازی ایمن می باشد. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق، تاثیر می گذارد. هنگامی که سیگنال های عصبی قطع شوند، عضله به طور موقت فلج می شود. بدون حرکت این عضلات در صورت، چین و چروک ها کم می شوند. بوتاکس و سایر روش های درمانی که با سم بوتولینوم صورت می گیرند، گاهی به عنوان سیستم های عصبی یا نوروتوکسین ها نامیده می شوند. درمان های ساخته شده با سم بوتولینوم تحت نام های تجاری دیسپورت، بوتاکس و زئومین به فروش می رسند.

بوتاکس چیست؟

نواحی تزریق بوتاکس

بوتاکس فقط روی چین و چروک هایی که ناشی از حرکت عضلات هستند اثر می کند که به عنوان چین و چروک هاى دینامیکی یا پویا شناخته می شوند. معمول ترین چین و چروک های دینامیکی که بوتاکس می تواند درمان کند، خطوط روی پیشانی و پنجه کلاغی اطراف چشم است. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن و سایر حالت های صورت ایجاد می شوند. بوتاکس روی خطوط و چین و چروک های ظریف چال مانند یا ناشی از چاقی در صورت اثر نخواهد کرد که به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می شوند. چین و چروک های استاتیک شامل خطوطی در گونه ها و گردن می باشند. بوتاکس یک درمان دائمی نیست. برای ادامه اثرات کاهش دهنده چین و چروک درمان های مکرر ضروری است.

محدودیت های تزریق ژل و بوتاکس

محدودیت ‌های تزریق ژل و بوتاکس در افراد تقریبا مشابه است. به طور معمول تزریق ژل و یا بوتاکس به افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد، مگر در موارد خاصی که از سوی پزشک مجوز کار صادر شده باشد. خانم های باردار و شیرده بهتر است بنا به دلایل مشکل سلامتی که تزریق این مواد روی جنین یا کودک داشته باشد، تزریق ژل و یا بوتاکس را به دوران بعد از شیردهی موکول نمایند. کسانی که حساسیت شدید به هر یک از مواد بوتاکس یا ژل دارند باید از انجام این تکنیک زیبایی خودداری کنند. توصیه می شود در صورت مبتلا بودن به برخی بیماری‌ های انعقاد خود یا مصرف داروهای ضد انعقاد خون از تزریق ژل یا بوتاکس اجتناب کنید. افرادی که از بیماری‌ های خاص مانند بیماری خود ایمنی ام اس، لوپوس یا برخی سرطان‌ ها و بیماری‌ های کلیوی رنج می ‌برند، بهتر است از تزریق بوتاکس و یا ژل خودداری کنند. در کل افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی دارند یا از برخی بیماری‌ های خاص مانند ضعف عضلانی رنج می ‌برند، مشکلات پوستی خاص مانند حساسیت یا تبخال دارند بهتر است از سایر روش‌ های زیبایی برای جوانسازی خود استفاده نمایند.

تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس؟

مهم ترین چیزهایی که باید در انتخاب میان بوتاکس و پر کننده ‌های پوست در نظر گرفته شود، نوع چروک ‌هایی که می‌ خواهید از شر آنها خلاص شوید و چگونگی انجام این کار است. بوتاکس بهترین گزینه برای چروک های ناشی از حرکت ماهیچه‌ ها می باشد. زیرا باعث کاهش تحرک و قابل مشاهده بودن آنها می ‌شود. این چروک ‌ها زمانی ایجاد می ‌شوند که چهره در حال نشان دادن عواطف یا ایجاد حالت‌ ها است. این چروک‌ ها معمولا در پیشانی و اطراف ابروها ایجاد می ‌شوند. پرکننده‌ های صورت برای چروک ‌های ثابت و غیر متحرک مناسب هستند. این چروک ها حتی زمانی که چهره شما آرام است و هیچ احساسی را نشان نمی‌ دهد نیز قابل مشاهده می باشند. این نواحی، خالی و فرو رفته هستند و اگر با پرکننده‌ های پوست پر شوند، بسیار مفید خواهد بود. تزریق بوتاکس ظاهری زیبا و طبیعی به فرد می بخشد و عضلات ناحیه تحت درمان را به نوعی فلج می کند تا چین و چروک های پوستی ظاهر نشوند. در حالیکه تزریق فیلر با مواد طبیعی انجام می گیرد و علاوه بر از بین بردن چین و چروک، برجسته سازی نیز انجام می شود. به طور کلی می توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید تا بهترین روش را انتخاب کنید.

تزریق ژل بهتر است یا بوتاکس؟

سخن پایانی

بسیاری از افراد برای جوانسازی پوست و جوانی ظاهر خود اقدام به تزریق ژل و بوتاکس می کنند. برای این کار باید به مراکز معتبر مراجعه نمود. تزریق ژل و بوتاکس در کرج با استفاده از مواد با کیفیت و توسط پزشکان مجرب صورت می گیرد. آنها با توجه به وضعیت پوست، سن، جنس و … بهترین پیشنهاد را به فرد ارائه می دهند. شما می توانید با بهره گیری از مشاوره های پزشکان کلینیک آویژه در کرج بهترین تصمیم را بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *