امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش های زیادی برای زیبایی پوست به وجود آمده که یکی از آنها لیزر CO2 فرکشنال است که به جراحی نیاز ندارد. یعنی روشی غیر تهاجمی می باشد. لیزر فرکشنال CO2 یکی از مدرن ترین و موثرترین فناوری های لیزر مرتبط با جوانسازی پوست و درمانی است. این نوع لیزر یک روش سریع و موثر برای ترمیم انواع مشکلات پوستی مانند جای زخم و اسکار، لکه های پوستی، چین و چروک، جای جوش و … می باشد. در ادامه به صورت کامل و دقیق با لیزر فرکشنال CO2 آشنا می شویم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

در این نوع لیزر، از گاز کربن دی اکسید به عنوان ماده فعال استفاده می‌ شود. این لیزرها طول موج 10600 نانومتر را ساطع می‌ کنند. با توجه به جذب مناسب آب در این طول موج، آب کروموفر مورد نظر بوده که لیزر فرکشنال را در گروه لیزرهای لایه ‌بردار قرار می ‌دهد. لیزر فرکشنال CO2 در پوست، ستون های تخریبی ایجاد می کند تا عمل لایه برداری را انجام دهد. به دلیل سالم بودن بافت های اطراف ترمیم، عمل لایه برداری سریع تر انجام شده و عوارض لیزر فرکشنال را به حداقل می رسد. علاوه بر لایه برداری، استفاده از این نوع لیزر باعث افزایش سرعت بازسازی سلولی و تحریک کلاژن سازی می شود. زیرا لیزر فرکشنال CO2 در مجاورت ستون های تخریبی، حرارت ایجاد می کند.

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

از این نوع درمان برای رفع چین و چروک، چاله ها، مشکلات و ضایعات پوستی، جای جوش و اسکار، جوانسازی پوست و … استفاده می شود. دستگاه لیزر CO2 فرکشنال به دو صورت استمپی و اسکنری وجود دارد. در سیستم های استمپی به دلیل اعمال کلیه شات ها در یک زمان و بالا بردن حرارت موضعی، امکان انجام درمان در ضایعات هایپر پیگمانی (لکه های پوستی تیره تر از رنگ پوست) با ریسک بالاتری همراه خواهد بود. در سیستم های اسکنری، ستون های تخریبی به صورت متوالی توسط اسکنر که دارای دو آینه بر روی دو موتور بسیارحساس و دقیق قرار گرفته اند، ایجاد می شوند. در این سیستم با استفاده از الگوهای مختلف تابشی امکان درمان مشکلات پوستی در همه نوع پوست امکان پذیر است.

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

این نوع لیزر دارای موتورهای اسکنر بسیار قدرتمند و با کیفیت می باشد. به کمک این قابلیت امکان تغییر فاصله بین شات ‌ها و افزایش سطح لایه ‌برداری شده، وجود دارد.لیزر فرکشنال به بیهوشی نیاز ندارد و فرد بوسیله پماد بی حسی می تواند عمل لیزر بدون سوزش را تجربه کند. پس از انجام لیزر فرکشنال، دیگر نیازی به پانسمان نیست. به طوریکه بعد از گذشتن دو تا سه روز می ‏توان از محصولات آرایشی استفاده نمود. معمولا برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمان با لیزر فرکشنال CO2 نیاز به 4 الی 6 جلسه درمانی است که این مقدار بنا بر تشخیص پزشک و نوع پوست افراد مختلف، متغیر می باشد.

روش کار لیزر فرکشنال CO2

لیزر فرکشنال CO2 نوعی لایه ¬برداری عمیق از پوست و در نهایت پاکسازی آن از تیرگی¬ ها و پوست مرده¬ ی غیر قابل ترمیم است. همچنین امکان بازسازی و ترمیم پوست را به -همراه دارد. وجود عوامل خارجی بر لیزر اثر منفی می گذارد. به همین دلیل، در ابتدا متخصص پوست را تمیز و پاکسازی می کند و در صورت حساسیت و یا آستانه تحمل پایین فرد نسبت به درد از بی حسی موضعی استفاده می نماید. سپس پرتوهای لیزر را به صورت حرکات افقی و عمودی بر روی پوست حرکت داده و تمام ناحیه درمان را تحت پوشش قرار می دهد.

روش کار لیزر فرکشنال CO2

با تابش لیزر بر روی پوست، سوراخ های ریز میکروسکوپی زیادی ایجاد می شود که فرآیند ترمیم و بازسازی پوست را فعال می کند. این ویژگی باعث ایجاد پوستی سالم و جوان تر می شود. در این روش به دلیل ایجاد سوراخ های بسیار ریز در سطح پوست، تمامی گیرنده های عصبی، پیام درد را به مغز منتقل نمی کنند. به همین دلیل در برخی مواقع نیازی به استفاده از داروی بی حسی نمی باشد.
با توجه به وسعت ناحیه درمان و نوع عارضه پوستی، هر جلسه درمانی بین 30 دقیقه الی 2 ساعت زمان نیاز دارد. برای به دست آوردن نتایج مطلوب به 3 تا 5 جلسه درمانی به صورت ماهیانه نیاز است. بعد از دو هفته پوست شروع به روشن و شفاف شدن می ‌کند. در افرادی که دارای اسکار فرورفته و جای جوش هستند پس از هر جلسه لیزر درمانی، عمق فرورفتگی‌ ها کمتر می ‌شود. افرادی که اسکار و جای زخم خیلی عمیقی دارند، یک دوره 4 جلسه‌ ای لیزر درمانی انجام خواهد شد. پس از 6 تا 12 ماه استراحت پوست، دوباره دوره‌ های تکمیلی درمان انجام می شوند. از بین بردن چین و چروک پوست نیز بین ۳ تا 4 جلسه درمان نیاز دارد.

روش کار لیزر فرکشنال CO2

کاربرد لیزر CO2 فرکشنال

دستگاه لیزر CO2 کاربردهای درمانی زیادی دارد. از این فناوری برای رفع لک صورت، جای جوش و از بین بردن زگیل استفاده می ‌شود. مهم‌ ترین کاربردهای لیزر CO2 فرکشنال عبارتند از:

• درمان لکه های تیره ی پوست (هایپرپیگمنتیشن)
• از بین بردن چین و چروک های حاصل از افزایش سن و جلوگیری از پیری پوست
• درمان و رفع جای زخم ناشی از آکنه، بخیه، سوختگی و …
• از بین بردن کک و مک
• سفت شدن، جوانسازی و لایه برداری پوست
• از بین بردن چروک پلک ها
• رفع ترک های سطح شکم و سایر نواحی بدن (استرچ مارک)
• کوچک کردن منافذ باز پوست
• از بین بردن شل شدگی و افتادگی پوست
• لیفت پوست گردن، کاهش چروک های لب، رفع غبغب و خط خنده
• درمان زگیل تناسلی

کاربرد لیزر CO2 فرکشنال

مزایای لیزر CO2 فرکشنال

دوران بهبودی فرد با این دستگاه لیزر کوتاه تر است و درد کمتری برای فرد به وجود می آورد. لیزر CO2 فرکشنال به بیهوشی و پانسمان بعد از عمل نیازی ندارد. در این دستگاه قابلیت لایه برداری و تحریک پذیری به صورت همزمان وجود دارد. استفاده از لیزر فرکشنال CO2 باعث رفع افتادگی پوست، کاهش چین و چروک های سطحی می شود. همچنین به ساخت کلاژن در پوست صورت کمک بسیاری می کند. از این رو، پوست به سرعت ترمیم می شود. همچنین قابلیت تعیین طیف در رفع ضایعات عروقی و رنگی را دارد.

مزایای لیزر CO2 فرکشنال

عوارض لیزر فرکشنال CO2

استفاده از لیزر CO2 فرکشنال مانند هر سیستم دیگری عوارض محدودی به همراه دارد که معمولا بین 2 تا 4 هفته از بین می رود. امکان دارد تا 2 هفته پس از بهبودی، سطح پوست کمی پوسته پوسته شود. این عارضه با استفاده از کرم های آبرسان و ترمیم کننده قابل درمان است. تا 2 الی 3 هفته بعد از لیزر عوارضی مانند قرمزی، التهاب، سوزش، خارش و … در ناحیه مورد نظر مشاهده می شود که کاملا طبیعی می باشد. این عوارض طبیعی به دلیل نازکی و حساسیت بالای پوست ایجاد می شوند که به سرعت رفع می گردند. افرادی که پوست تیره تری دارند، احتمال ایجاد تاول روی پوست صورت وجود دارد. فرد حین و بعد از استفاده از لیزر CO2 فرکشنال، درد بسیار خفیف و قابل تحملی را حس می کند. تورم ایجاد شده در ناحیه مورد نظر بعد از یک روز از بین می رود. گاهی اوقات پس از لیزر فرکشنال CO2، فشار خون افزایش یا کاهش می‌ یابد که این عارضه به ندرت اتفاق می‌ افتد.

عوارض لیزر فرکشنال CO2

ماندگاری لیزر CO2 فرکشنال

میزان ماندگاری خدمات زیبایی در اقدامات تهاجمی و غیرتهاجمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در خصوص اقدامات زیبایی پوست، باید گفت که مدت زمان مشخص و معینی برای ماندگاری آن وجود ندارد. زیرا سبک زندگی افراد، نوع پوست و بدن آنها اصلی ‌ترین عامل اثرگذار در ماندگاری نتیجه لیزر هستند. بر همین اساس، می ‌توان گفت که ماندگاری لیزر در بهترین شرایط چندین سال باقی می‌ ماند. اما در صورتی‌ که سبک زندگی ناسالمی داشته باشید، از مراقبت‌ های پوستی مناسب مانند کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، دخانیات مصرف کنید و وزن‌ خود را کنترل نکنید، نباید انتظار ماندگاری طولانی مدت از لیزر CO2 فرکشنال داشته باشید.

ماندگاری لیزر CO2 فرکشنال

مراقبت‌های قبل از لیزر CO2 فرکشنال

1- حداقل یک ماه قبل از لیزر درمانی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برنزه کردن پرهیز کنید.
2- یک ماه قبل از لیزر فرکشنال CO2 از محصولات لایه بردار یا جوانسازی پوست با روش های دیگر استفاده نکنید.
3- مصرف داروهای ضد التهابی مانند ناپروکسن، آسپرین و … را قطع نمایید.
4- از هر نوع درمان با اسید گلیکولیک پرهیز کنید.
5- یک ماه قبل از لیزر درمانی از اپیلاسیون، وکس، موم و هر روش مالشی و ساینده پوست استفاده نکنید.

مراقبت‌های قبل از لیزر CO2 فرکشنال

مراقبت های بعد از لیزر فرکشنال CO2

1- بلافاصله بعد از لیزر معمولا پوست ملتهب می شود که بهتر است از کمپرس یخ استفاده شود.
2- 12 تا 24 ساعت بعد از لیزر، حالت آفتاب سوختگی در ناحیه لیزر شده مشاهده می شود که این حالت طی 3 الی 6 روز با پوست اندازی برطرف می گردد. در این دوره از کرم های حاوی آنتی بیوتیک استفاده نمایید تا پوست سریع تر ترمیم شود.
3- تا یک هفته پس از لیزر فرکشنال CO2 در معرض نور خورشید قرار نگیرید و از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
4- در صورت التهاب پوستی و قرمز بودن محل لیزر شده، به هیچ عنوان آن قسمت را نخارانید و نکنید. این کار التهاب پوست را بیشتر می کند.
5- هر 3 ساعت یکبار به صورت مرتب از ضد آفتاب استفاده نمایید.
6- از پماد زینک اکساید بر روی محل لیزر شده استفاده کنید.
7- کرم روشن کننده را از زمان برطرف شدن التهاب پوست هر شب استفاده نمایید.
8- در بین دو جلسه درمان از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
9- آب زیادی بنوشید تا به فرآیند ترمیم پوست خود کمک نمایید.
10- با کمک لوسیون‌ ها و کرم‌ های مناسب، پوست خود را مرطوب نگه دارید.
11- روی آن بخش پوست که لیزر کرده ‌اید، نخوابید.
12- اگر پوست دست یا گردن خود را لیزر کرده ‌اید، لباس های با آستین و یقه تنگ نپوشید تا به پوست شما فشار وارد نشود.

مراقبت های بعد از لیزر فرکشنال CO2

انجام لیزر CO2 فرکشنال برای چه افرادی مناسب نیست؟

خانم های باردار از جمله افرادی هستند که انجام این گونه لیزرها به آنها توصیه نمی شود و نباید آن را انجام دهند .همچنین افرادی که دارای حساسیت پوستی و پوستی حساس هستند نیز نباید از لیزر درمانی استفاده کنند. لیزر فرکشنال CO2 برای افرادی که سابقه تشکیل کلویید یا اسکار هیپرتروفیک به دنبال ایجاد زخم دارند نیز مناسب نمی باشد.

هزینه ی لیزر فرکشنال CO2

هزینه ی لیزر CO2 فرکشنال را نمی توان به صورت قطعی مشخص نمود. عوامل بسیاری هستند که بر روی این موضوع تاثیر می گذارند. از جمله آنها می‌ توان به کلینیک مورد نظر، پزشک متخصص، نوع و جنس پوست، داروهای تجویز شده قبل و بعد از لیزر، ناحیه مورد نظر، تعداد جلسات، نوع دستگاه فرکشنال، دلیل استفاده از آن و … اشاره نمود.

سخن پایانی

به طور کلی، امروزه روش ‌های زیادی برای جوانسازی پوست صورت وجود دارد که هر کدام از آنها مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند. تنها کافیست برای انجام آن با توجه به نیاز پوست خود با پزشک در بهترین مرکز لیزر در کرج مشورت نمایید. در اینصورت می ‌توانید یک روش درمانی موثر را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید. جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 یکی از بهترین روش های جوانسازی پوست است که با استفاده از انرژی نوری بسیار کوتاه در مرکز لیزر خوب در کرج انجام می شود. با توجه به کوتاه بودن پالس لیزر، آسیب ها و عوارض استفاده از این دستگاه به حداقل می رسد. این روش در بین افراد بسیار محبوب است. زیرا به درمان انواع ضایعات پوستی مانند جای زخم ها، جوش، آکنه، سوختگی، ترک های پوستی و … کمک می کند. لیزر فرکشنال CO2 بدون بیهوشی انجام می شود و هیچ دردی ندارد. این روش درمانی به استراحت و پانسمان بعد از لیزر نیز نیاز ندارد. برای تاثیرگذاری لیزر CO2 فرکشنال باید حداقل 2 هفته صبر کنید. معمولا از هفته دوم درمان، به تدریج متوجه تاثیر مثبت استفاده از لیزر فرکشنال خواهید شد. با گذشت زمان این تاثیر بیشتر شده و آن را کاملا احساس خواهید کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *