کوچک کردن بینی، جراحی یا رینوپلاستی در سال‌ های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما هزینه‌ های بالای این عمل و عوارض ناشی از آن باعث شده که بسیاری از افراد به دنبال راهی باشند که بتوانند بدون جراحی فرم بینی خود را تغییر دهند.به همین دلیل پزشکان به دنبال یافتن روش‌ هایی مناسب و کم عارضه برای فرم دهی به بینی هستند. کوچک کردن بینی به روش پلاسما جت یکی از این روش ها می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

کوچیک کردن بینی

پلاسماجت یکی از جدیدترین این روش‌ ها است که با استفاده از دستگاهی به همین نام انجام می‌ گردد. پلاسما گازی یونیزه شده با حرارت بالا است که به‌ منظور بهبود زخم‌ ها در پزشکی استفاده می‌ شود. علاوه بر این، پلاسما جت در عمل‌ های زیبایی نیز کاربرد بسیاری دارد.
در کلینیک پوست و مو آویژه از این گاز به‌ منظور برطرف کردن جای زخم و آکنه، چین و چروک‌ های ریز و افتادگی‌ های متوسط یا شدید اطراف چشم نیز استفاده می‌ شود. پلاسماجت بینی روشی کاربردی برای فرم دهی به بینی است که بدون نیاز به جراحی حالت آن را اصلاح می‌ کند.

در روش پلاسماجت بینی، پلاسما با استفاده از دستگاه مخصوصی به نقاط مختلف بینی تابانده می‌ شود. این نقاط معمولا  فاصله‌ های خیلی کمی (حدود ۰.۵ میلی‌ متر) دارند. نفوذ پلاسماجت به لایه‌ های زیرین پوست، آن را سوزانده و جمع می‌ کند. همین موضوع باعث لیفت بینی یا فرم بخشیدن به آن خواهد شد.
نقاط تابش پلاسماجت به‌ صورت نقاط ریزی در روی پوست دیده می‌ شوند. تابش پلاسما از این نقاط به لایه‌ های زیرین پوست باعث تسریع ساخت کلاژن در پوست شده و آسیب‌ های پوستی را بهبود می‌ دهد. به‌ علاوه این موضوع باعث انقباض پوست شده و همین موضوع به فرم دهی بینی کمک می‌ کند.

کوچیک کردن بینی

کوچیک کردن بینی

پلاسما جت بینی چگونه انجام می‌ شود؟

پلاسما جت بدون نیاز به بیهوشی و به‌ صورت سرپایی انجام می‌ شود. پلاسماجت بینی درد ندارد اما پزشک برای اطمینان از نبود درد، محل تابش را با استفاده از کرم‌ های بی‌ حسی، به‌ طور کامل بی‌ حس می‌ کند.
پس‌ از اینکه داروی بی‌ حسی عمل کرد، پزشک با استفاده از دستگاه پلاسماجت، گاز پلاسما را به نقاط مختلف بینی می‌ تاباند. بسته به اینکه هدف شخص از پلاسما جت بینی چه باشد یا چه آسیبی در بینی او وجود داشته باشد، ناحیه تابش متفاوت خواهد بود. این عمل حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌ برد و پس‌ از آن فرد می‌ تواند بدون نیاز به کمک به خانه برگشته یا به فعالیت‌ های روزانه خود بپردازد.

اولین شرط برای انجام پلاسماجت بینی سلامت عمومی است. شخص داوطلب برای این کار نباید به بیماری‌ هایی نظیر دیابت، صرع، سرطان و خود ایمنی مبتلا باشد. به‌ علاوه افرادی که دچار مشکلات انعقاد خون هستند، نمی‌ توانند کاندید مناسبی برای این روش باشند.
همچنین وجود بیماری‌ های غدد مانعی برای لیفت یا فرم دهی بینی با این روش است. افرادی که در قلب خود باتری دارند نیز کاندید مناسبی برای پلاسماجت بینی نیستند.
علاوه بر این خانم‌ های باردار نیز بهتر است از انجام این کار خودداری کنند. البته هنوز مضرات پلاسما برای جنین به‌ طور قطع ثابت نشده، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر در زمان بارداری و شیردهی این کار انجام نشود.

پلاسما جت بینی چگونه انجام می‌ شود؟

پلاسما جت بینی چگونه انجام می‌ شود؟

به‌ جز موارد گفته‌ شده، هر فردی که دارای بینی نامتقارنی بوده یا از فرم بینی خود ناراضی باشد، می‌ تواند از پلاسماجت به‌عنوان روشی مطمئن برای اصلاح فرم بینی استفاده کند. این روش را می‌ توان روشی مناسب برای اصلاح بینی کسانی دانست که از نتیجه جراحی خود راضی نیستند.
به‌ علاوه در صورتی‌ که بینی فرد به دلیل افزایش سن، بیماری و … حالت خود را از دست داده باشد، با استفاده از پلاسماجت بینی می‌ توان فرم طبیعی بینی را به آن برگرداند.

ماندگاری پلاسماجت

پلاسما جت بینی به دلیل این که جز روش‌ های درمانی غیر تهاجمی است و به نوعی می‌ توان گفت که یک اقدام کلاژنی می‌ باشد، در نتیجه نمی‌ توان انتظار داشت که مانند روش‌ های تهاجمی و جراحی ماندگاری داشته باشد.
در واقع پلاسما درمانی بینی دارای ماندگاری نسبتا کمتری در مقایسه با جراحی بینی می‌ باشد. با توجه به این نکته که ذکر شد، روش فوق در مقایسه با متد‌ های تهاجمی و جراحی دارای ماندگاری کمتری است. اما این ماندگاری تا سه سال می‌ تواند ادامه یابد.
روش پلاسما جت بیشتر برای بینی‌ های گوشتی استفاده می‌ شود. البته افراد دیگر با نوع بینی متفاوت نیز می‌ توانند از روش فوق استفاده کنند. اما بهترین کاندید برای انجام پلاسما جت بینی افراد با بینی‌ های گوشتی هستند.

کوچک کردن بینی های گوشتی

یکی از راه های مدرن و امن برای کوچک کردن بینی گوشتی، تزریق آنزیم هیالاز و بلورهای هیدروکسی آپاتیت کلسیم است. تزریق آنزیم نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و بی‌ حسی موضعی برای آرامش بیمار و برطرف کردن درد کفایت می کند.
روند تزریق آنزیم با ضدعفونی ناحیه تحت درمان شروع می شود. سپس مقدار مشخصی آنزیم تزریق می شود. این تزریق با توجه به نیاز بیمار و نتیجه درخواستی، بین ۲ تا ۶ جلسه انجام می شود که در فواصل ۱ تا ۲ هفته برنامه ریزی می شوند. البته در جلسه اولیه مشاوره و معاینه، تعداد تزریق های مورد نیاز توسط پزشک ماهر تعیین می شوند.
تزریق آنزیم برای کوچک کردن بینی گوشتی نتیجه دائمی دارد مگر اینکه بر اثر بارداری یا چاقی، بینی به فرم اولیه خود بازگردد که شانس این اتفاق ۲۰ درصد است و با انجام فقط یک جلسه تزریق مجدد آنزیم، بینی دوباره کوچک می شود.

کوچک کردن بینی های گوشتی

کوچک کردن بینی های گوشتی

کاربردهای تزریق آنزیم کوچک کننده بینی

کاهش سایز بینی گوشتی

کاهش برآمدگی و بافت چربی روی بینی

تنظیم‌عدم تقارن در بخش گوشتی بینی

تخلیه ژل یا فیلر (هیالورونیک اسید) در صورت‌عدم رضایت

سر بالا کردن قسمت فوقانی بینی

تزریق آنزیم بینی برای از بین بردن چربی

تزریق آنزیم هیالاز به بینی در از بین بردن قوز بینی و مشکلات استخوانی بینی هیچ کاربردی ندارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *