تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت در چیست؟ امروزه دغدغه بسیاری از افراد رفع موهای زائد است. با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های متنوعی ساخته و به بازار عرضه شده اند. هدف از طراحی تمامی این دستگاه ها، کاهش موت و دائمی موهای زائد می باشد. میزان طول موجی که دستگاه های لیزر تولید و تابش می کنند، یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی است که در کاربردهای دستگاه لیزر تاثیر می گذارد. لیزر درمانی با توجه به رنگ پوست و نوع مو با دستگاه های متفاوتی مانند دایود، روبی، اندیاگ، الکساندرایت و … انجام می شود. به محدوده طول موج 710 تا 800 نانومتر، لیزر الکسانرایت می گویند. زیرا دستگاه لیزر الکساندرایت طول موج 750 نانومتر را ساطع می کند که به آن لیزر الکس گفته می شود. در این مقاله سعی کرده ایم به موثرترین نوع دستگاه های لیزر مانند الکساندرایت و دایود و تفاوت های میان آنها بپردازیم.

لیزر الکساندرایت

محبوب ترین و سریع ترین سیستمی است که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین دستگاه لیزر برای پوست های زیتونی و خیلی روشن می باشد. این دستگاه طول موج های بلندی به اندازه 755 نانومتر دارد. به طوریکه به طور مستقیم در ریشه و فولیکول مو نفوذ می کند و آن را به طور کامل از بین می برد. لیزر الکساندرایت با داشتن طول موج بلند، جذب ملانینی بالایی دارد. به همین دلیل در استفاده از لیزر، خطر تغییر رنگ پوست و سوختگی برای تمامی پوست ‌ها به‌ جز انواع بسیار روشن، بالا می‌ باشد. همچنین از پالس های سریع و پشت سرهم برخوردار است. این پالس ها قابلیت نفوذ عمیق به لایه میانی پوست را دارند و سرعت بالای آنها باعث شده تا این دستگاه نسبت به سیستم های دیگر درد بیشتری داشته باشد. دستگاه لیزر الکساندرایت ناحیه ی تابش بزرگی دارد. به همین دلیل در زمان کمتر سطح وسیع تری از پوست را درمان می کند.

دستگاه لیزر الکساندرایت

لیزر دایود

نام این دستگاه از دیودهایی می باشد که در کنار هم قرار گرفته اند تا انرژی مورد نیاز برای تابش لیزری فراهم کنند. طول موج مورد استفاده در لیزر دایود برابر با 800 تا 810 نانومتر است که طول موج استاندارد طلایی برای حذف موهای زائد بدن می باشد. با این طول موج، به عمق پوست نفوذ کرده و بدون تاثیر بر ملانین سطح پوست، فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. نور با طول موج 810 نانومتر توسط ملانین در فولیکول پوست بدن جذب شده و باعث کاهش جذب آب و هماتوگلوبین در پوست می شود. طول موج ساطع شده از دستگاه لیزر دایود برای اپیدرم پوست کاملا بی¬‌ خطر است. در اصل بر روی سطح پوست هیچ تاثیری ندارد. این ویژگی، این دستگاه را به یکی از دستگاه¬ های محبوب برای حذف موهای زائد بدن تبدیل کرده است. بر خلاف طول موج های کوتاه تر، این طول موج، از آسیب دیدن و تغییر رنگ پوست جلوگیری می ‌کند. لیزر دایود بهترین گزینه برای پوست هایی با تیرگی متوسط تا زیاد می باشد و برای درمان موهای ضخیم و تیره مانند کمر و بیکینی گزینه خوبی است.

دستگاه لیزر دایود

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

1- بارزترین تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت که برای افراد قابل مشاهده است، تماسی و غیر تماسی بودن این دو دستگاه می باشد. به طوری که دستگاه لیزر دایود، تماسی و لیزر الکساندرایت به شکل غیر تماسی فرآیند حذف مو را انجام می دهند. تماسی بودن دستگاه های دایود به این معناست که هندپیس این دستگاه نیاز به تماس با سطح پوست فرد را دارد تا بتواند فرآیند حذف موهای زائد را انجام دهد.
2- لیزر دایود با فرکانس های بالا و به صورت رولی کار نموده اما لیزر الکساندرایت با فرکانس های پایین و به صورت شاتی کار می کند.
3- بزرگترین تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت در طول موج درمانی آنها می باشد. لیزر الکساندرایت از دسته لیزرهای حالت جامد بوده و پرتو ساطع شده از آن طول موج پایدار 755 نانومتر دارد. در حالیکه لیزر دایود از خانواده لیزرهای نیمه هادی است و پرتو ساطع شده از آن دارای طول موج متغیر از 800 تا 810 نانومتر می باشد.
4- لیزر الکساندرایت طول موج کوتاه تری دارد و به طور موثری برای لیزر موهای زائد در انواع پوست خیلی روشن تا سبزه موثر است.همچنین بر روی موهای نازک و ظریف تاثیر خوبی دارد. اما لیزر دایود، طول موج بلندتری دارد که به صورت عمیق به پوست نفوذ کرده و از ملانین در اپیدرم پوست جلوگیری می کند. بنابراین، مستقیما فولیکول مو را هدف قرار می دهد. لیزر دایود برای موهای ضخیم و تیره مانند کمر و بیکینی انتخاب خوبی است و در از بین بردن موهای درشت و تیره عملکرد خوبی دارد.
5- لیزر الکساندرایت دارای سیستم خنک کننده گازی (گاز نیتروژن روی بدن اسپری می کند) است. در حالیکه لیزر دایود مجهز به سیستم خنک کننده تماسی می باشد و کولینگ دستگاه در قسمتی با پوست در تماس است.
6- تعداد جلسات درمان برای لیزر دایود بین 6 تا 8 جلسه و برای لیزر الکساندرایت بین 4 تا 6 جلسه می باشد. اثرات درمانی با لیزر الکساندرایت از همان جلسات ابتدایی قابل مشاهده هستند.
7- این دو دستگاه در تولید نیز با یکدیگر تفاوت دارند. لیزر نیمه هادی یا دایود دارای تعدادی خط بار لیزر است که از آلیاژ گالیوم آلومینیوم آرسناید ساطع شده اند. این خطوط لیزری در کنار هم قرار می گیرند و به صورت تک موج، دو و یا حتی سه طول موج فرآیند را انجام می دهند. لیزر حالت جامد یا الکساندرایت از کریستال شکل گرفته اند که بصورت کاواک لیزر مجموعه اپتیک و الکترونیک در یک سیستم مکانیکال قرار می گیرند.
8- هزینه مصرفی لیزر الکساندرایت نسبت به دایود بیشتر است. در لیزر الکساندرایت قطعاتی مانند لامپ، فیبر نوری، الکترونیک، اپتیک و … پر مصرف هستند. ولی در لیزر دایود، لیزر بار دستگاه به عنوان قطعه مصرفی به شمار می آید که معمولا در بلند مدت نیاز به تعویض دارد.
9- دستگاه لیزر الکساندرایت به ژل نیاز ندارد. زیرا هندپیس از پوست فاصله دارد. ولی در لیزر دایود به علت تماس مستقیم با سطح پوست، مصرف ژل الزامی است.
10- لیزر بار در دستگاه دایود درون هندپیس قرار دارد. به همین دلیل هندپیس دایود نسبت به الکساندرایت، سبک تر می باشد.

تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت

سخن پایانی

دستگاه های لیزر با برندها و امکانات متنوع در بازار وجود دارند. این دستگاه ها از نظر کاربرد، ابعاد، امکانات و … با هم متفاوت هستند. در این مقاله درباره ی تفاوت دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت صحبت کردیم. دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از بهترین دستگاه های موجود در بازار است که با عملکرد منحصر به فرد خود توجه پزشکان و متخصصان زیادی را جلب نموده است. بسیاری از مراکز و کلینیک های زیبایی برای افزایش رضایت مراجعین خود از این دستگاه استفاده می کنند. لیزر الکساندرایت در کرج طرفداران زیادی دارد. شما هم می توانید با مراجعه به بهترین مرکز لیزر در کرج از خدمات این دستگاه بهره مند شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *